No Surrender
Josep Busquets

Foto Josep Busquets
Artesania Audio Exoteryc Pro

Fa vint-i-cinc anys vaig tenir el meu primer contacte amb un rack. Va ser un amor a primera vista, tant pel que representava visualment d'enaltiment dels components del sistema musical com de la seva funcionalitat com a tal. El rack en qüestió era una creació de l'enginyer Sr. Jose Luis Lafarga. Davant la impossibilitat econòmica de poder satisfer el preu d'aquest, un bon amic meu em va realitzar una còpia del mateix de gran qualitat.


Avui dia, he pogut estar en múltiples presentacions i esdeveniments, on els productes d'Artesania Audio fan companyia de manera habitual a les marques més reconegudes i cares del món. Els seus dissenys són recognoscibles, per mi, de manera immediata. Soc un d'aquests “radets” que quan tothom mira les electròniques o les fonts, dedica més temps a mirar els cables o els racks que donen conjunt a tot. I que en el cas dels cables, avui dia (no abans) s'esmenten en el llistat del sistema, cosa que els racks encara romanen en l'oblit algunes vegades. Cras error.


Demano disculpes per endavant, però aquest article serà llarg per la necessitat d'explicar coses bàsiques que encara no es valoren de manera correcta. Fins i tot dins de la mateixa indústria o sector, molts dels venedors de sistemes musicals no tenen en compte aquest valor tan necessari per a aconseguir obtenir el màxim so que pot donar un sistema situat en ell.



Exoteryc Rack Pro




En una època on tothom està imbuït en la creació d'acrònims per a definir qualsevol cosa: DAC, ADC, DDC, SFC, RCA, XLR, etc., m'apunto a la festa i crec el meu propi per a definir aquest rack BLHC (Beautiful, Low High Converter). Més endavant desenvoluparé aquesta idea.


El primer impacte sempre és visual, per tant, el treball realitzat pels enginyers de la signatura espanyola en aquest camp és excepcional. Saben que en els seus baldes, o sense elles, s'exposaran en les fires més importants o a les cases més exclusives del veïnat, els components més refinats i econòmicament excloents de l'actualitat. Això els obliga a tenir una presència impactant i ser el colofó perfecte per a aquests somnis exclusius que pocs poden materialitzar. Sí, el protagonista d'aquest article pertany a la gamma Top de l'àudio, i es fabrica, un a un, amb un amor al detall infinit a uns pocs centenars de quilòmetres de la meva casa, i que he pogut visitar en persona i entrevistar el seu cap visible i màxim responsable de continuar mantenint el nivell tècnic de l'empresa, Eric García.


Artesanía Audio Exoteryc Rack PRO
Detall del doble rack suspès, un dins de l'altre.

La línia industrial d'aquest rack, està pensada per a funcionar sense baldes, en el seu mode òptim i estricte, o amb elles, incrementant el preu, encara que sense baixar en res la qualitat, si estàs són del màxim nivell. En el funcionament sense baldes, els quatre punts de suport desacoblats de cada nivell poden moure's de forma gairebé lliure fins a fer coincidir els peus del component amb els suports, i d'aquesta manera quedar visualment a l'aire els DAC’s, amplificadors, reproductors de CD’s, etc.


Excloent sempre la bassa superior supletòria (opcional i no present en aquest model) pensada per als giradiscos. Els peus es fan coincidir amb els quatre puntals del rack i poden realitzar-se a mesura, encara que existeixen algunes de mesura normalitzada.


Seguim en els bàsics d'aquest rack. Una vegada he deixat clar la seva funció estètica i de qualitat de materials, ens introduirem a poc a poc en la seva funcionalitat. Dins d'un sistema musical cal distingir de manera diàfana els sistemes que contenen elements mecànics dins d'ell, com els reproductors de CD’s, SACD, giradiscos o fins i tot servidors que tinguin alguns anys i que utilitzin discos durs mecànics. Tots ells són els grans beneficiats d'estar situats en una superfície sòlida i perfectament equilibrada. No tots els habitatges tenen un sòl perfecte, per seu, estar dins d'un rack ajustat a nivell exacte ens permet crear una “Cota zero” perfecta. Evitant haver de desequilibrar els peus dels diferents components per a aconseguir un efecte similar, encara que forçant alguna cosa el punt ideal d'aquests. Per a tots aquests components, treballar en una posició no correcta redueix la seva qualitat de manera notable, ja que totes les proves que es realitzen amb ells, es basen en un punt de base zero per a ajustar la seva mecànica i que aquesta pugui durar molts anys al no ser forçada en excés. En el cas dels giradiscos, amb els seus plats de pes desorbitat per a obtenir una massa-inèrcia correcta, és més que evident.




Les vibracions, el gran enemic




Vivim en un món de vibracions. Les vibracions de l'aire produïdes pels nostres transductors de referència, ens transmeten la ficció musical a la nostra casa. Estimem les vibracions i com elles ens fan vibrar a nosaltres d'emoció. És una comunió meravellosa fins que apareixen els grans enemics de tots els aficionats a la música... les vibracions. Generem vibracions en caminar per casa, en passar un vehicle pesant pel carrer o fer gran quantitat de soroll. L'edifici on està la sala també vibra amb l'activitat dels altres veïns o del vent (segons l'altura del mateix). Però l'assassí principal de la pel·lícula, el més temible, el tenim a prop, aguaitant a la víctima, els altaveus. Els altaveus combinats amb una sala inadequada poden arruïnar qualsevol sistema, sobretot analògic, el més sensible a això.


Artesanía Audio Exoteryc Rack PRO
Primera defensa de les vibracions i estabilitat del producte. Encara que no s'aprecia, entre el sòl i l'acer inoxidable, existeix un disc de neoprè.

I tornem al principi de tot BLHC, us recordeu?. La B de Beautiful ens la passem i ens centrem en LHC. Les ones pernicioses per als sistemes musicals són les greus (Low). Són les més poderoses i les que tenen més energia associada. Capaços de fer tremolar mobles, cristalls o… components musicals. En el cas de les càpsules fonocaptoras, s'afegeixen al so primari i generen un bucle de realimentació acústica, conegut com a efecte Larsen.



Divideix i venceràs




El Exoteryc Rack PRO duu a terme dues tècniques combinades per a lluitar contra les vibracions, aïllar-les i dividir-les de manera passiva. Seguirem, pas a pas, el camí que recorre una ona greu, emesa amb gran quantitat d'energia, per a intentar assaltar un dels components del sistema. I per a fer-ho més divertit, la cridarem Armagedon Wave.


Armagedon Wave contacta pel sòl amb el rack. El primer assalt el lliura contra els discos aïllants del neoprè que estan entre el rack i el sòl. La diferència de materials, i la pròpia naturalesa del neoprè, afebleixen el senyal. El disc de neoprè està situat en un con d'acer inoxidable  amb una petita cavitat central. En la cavitat central, una punta en cadascun dels quatre suports principals, descansa el pes de l'estructura. En aquest punt, l'escassa base de suport, fa que les vibracions es vegin molt minvades quant a quantitat d'energia transmesa cap a la part superior. Una vegada superat el primer obstacle, Armagedon puja per les quatre columnes tubulars que fan dempeus, encara que ho fa amb més problemes afegits. Els tubs no són ni sòlids ni buits, sinó que contenen materials de diferent tipus i densitat, que fan que les vibracions que van per la part externa del tub es moguin a diferent velocitat que les que el fan per la part interna, fraccionant el senyal.


Una vegada Armagedon Wave, ja molt perjudicat per la batalla, arriba a la part superior, es troba que existeix una segona estructura suspesa dins del rack. És com si hi hagués un rack que dona suport a un altre rack. Tornem a repetir la mateixa jugada que al principi, i un suport d'acer inoxidable  de la grandària d'un ou de gallina, amb cavitat central; dona suport a la segona estructura, connectada a la primera amb una punta de desacobli en cada peu. Aquesta segona estructura, que és la que alberga les baldes, o no, dels components, està absolutament a l'aire, tenint només aquests minúsculs quatre punts de suport.


Artesanía Audio Exoteryc Rack PRO
Un dels quatre puntals on descansa la segona estructura del rack.

De l'estructura suspesa, en aquest cas amb tres espais per a components, apareixen quatre punts de suport, acabats en fusta de faig natural, en cadascun dels nivells i que poden moure's a través de l'estructura mòbil de fibra de carboni fins a obtenir la posició exacta desitjada.


És a dir, dins de cada nivell tenim material ferrós, fibra de carboni i hi hagi natural. Tots ells amb diferents característiques i propietats dins de la lluita contra la ja, inexistent, ona Armagedon. A més, en el meu cas, existeix la balda de Krion per a satisfer les meves necessitats puntuals.


Artesanía Audio Exoteryc Rack PRO
Detall dels suports. Aquests estan ancorats en fibra de carboni, per a la seva mobilitat, i acabats en fusta de faig. La balda és de Krion.

Espero que us hagi agradat aquesta petita història per a escenificar les múltiples barreres existents en aquest rack, i que potser, a primera vista, poden passar per alt.


I ara queda més clar el meu acrònim inicial, LHC, convertidor d'ones intenses i pernicioses, com són les greus (L) en (H) imperceptibles i no nocives per al so, aplicat a aquest cas, com són les tales o altes, debiles per naturalesa.


Eliminar les vibracions és fonamental per a les vàlvules i electrònica altament sensible o components elèctrics, com els condensadors. Aquestes vibracions podrien ser afegides al senyal audible.


Equip utilitzat en les proves

Font de so:
» EMT 948
» Nuprime DAC 9X
» Roon Servidor
» Qobuz Studio
Amplificació de potència:
» Bow Technologies WAZOO XL
Altaveus:
» Diapason Karis III
Cables:
» Wires4Music en cablejat:
    » Horus Hybrid interconnexió RCA
    » Evolution en altaveus i xarxa elèctrica
Rack Hi-fi:
» Artesania Audio Exoteryc Rack PRO



Quan fa falta un rack hi-fi?




Un dels dos millors sistemes musicals que he escoltat en la meva vida no disposava de cap mena de rack; i no li feia falta. Una de les persones més respectades de l'àudio a Espanya, Ramón Ribó, no tenia cap mena de rack en la seva descomunal instal·lació musical. Ara venen els detalls que he obviat fins aquí. En la seva mansió es va fer construir una doble fonamentació, una per a tot l'habitatge (sala inclosa d'uns 130 m², sense cap columna i uns 4,5 metres d'altura), i una altra, dins de la principal, per a la seva rack d'obra. Literalment, existia una fonamentació d'uns 3 m² dins de la principal i sense cap mena de contacte entre les dues. L'arquitecte va embogir, els constructors no entenien res, i les disputes van ser constants abans d'aconseguir el seu objectiu.


Sincerament, un rack d'alt nivell com el Exoteryc Rack PRO és molt més econòmic i no crec que doni millor rendiment l'anteriorment esmentat; encara que també cal dir que no podem cometre l'error de jutjar les decisions dels anys 80/90 amb la mirada actual, ja que aquestes tecnologies, simplement, no existien.


Els components musicals poden tenir un minvament important de qualitat respecte al seu màxim teòric si treballen lluny del seu “hàbitat perfecte”. Si el nostre sistema “perd” un 5 per cent de qualitat per una mala base i aquest sistema té un cost de 1.000 €, perdem 50 € en qualitat.


En determinats nivells pot no existir la necessitat de disposar de segons quins components, però es tornen del tot imprescindibles per als quals realment volen esprémer al màxim les possibilitats dels seus aparells musicals que amb tant d'amor adquireixen al llarg de la seva vida.


Amb la premissa de l'expressat en els anteriors paràgrafs, resumiré que comportament té un sistema musical instal·lat en ell. Remarcant prèviament que els millors resultats s'obtindran sempre en els millors equips. I punt.


Imaginem un amplificador amb tres comandaments, Loudness, Treble i Speakers. Un rack de màxim nivell com aquest rebaixa la sensació de Loudness, puja la de Treble i separa els altaveus. És a dir, augmenta la claredat del so; els greus són més nets i no es barregen amb els mitjans, evitant aquesta molesta “sopa de freqüències”. Els aguts milloren lleument; i se separen fins a límits sorprenents els altaveus, ampliant l'escena sonora. Això té com a conseqüència directa la descongestió de la imatge sonora i una recepció de la mateixa molt més satisfactòria.


Artesanía Audio Exoteryc Rack PRO
Encara que pugui semblar mentida, aquest rack, amb els seus delicats detalls, és capaç de suportar fins a 320 quilos de material musical en els seus tres baldes.

Conclusions




De la mateixa manera que sempre us dic que qualsevol element del sistema musical incorpora alguna característica al so final obtingut, avui estem escrivint sobre l'únic component, no existeix cap més, que la seva funció és no aportar res, de manera aparent; no afegir res, de manera evident


Els racks tenen tres objectius principals, i cadascun que els posi en l'ordre que vulgui: bellesa, ordre i neutralitat de so. Aquí es compleixen àmpliament.


Amb una mirada ràpida en els principals esdeveniments i fires a nivell mundial, les grans signatures confien en aquest producte amb els ulls tancats. Any rere any. Mai m'havia estat tan fàcil emetre una valoració tan positiva sobre algun producte, ja que els grans entesos en això, exposen les seves joies i novetats sobre aquest rack.


I acabo amb una simple pregunta: si disposes d'un sistema musical important i no el tens situat en un rack d'alt nivell, ...?


Dades Bàsiques (Espanya)
Web Fabricant Artesanía Audio
Web Distribuidor Artesanía Audio
Preu
Full Tècnic Veure aquí
Manual d'usuari Veure aquí