HiFi.cat

Perfect Stranger
Josep Busquets

Foto Josep Busquets
phiTon_resonaTors



La transformació de la dinàmica i el so a la meva sala és més pròxim a haver tingut una altra sala distinta que no a tenir un producte nou a la sala de sempre.


Quan surts de la teva zona de confort, tot és nou. I en aquest món tan polaritzat, on les xarxes socials marquen un to bastant poc edificant, és difícil escriure sobre productes distints, molt distints. Em poso en la pell de la persona que ha dedicat un gran esforç personal i econòmic a crear un producte, perfeccionar-lo i donar-lo a conèixer. Ajustar-ho una vegada i una altra, en silenci, com es fan les coses. I quan, finalment, aquest producte és visible a tots, la quantitat de coses irreflexives, irrellevants i mancades de decència que ha de llegir. Ho sento per ells i ho sento per l'afició, això ens empobreix com a aficionats i persones.


Al llarg de la meva vida, he anat provant molts i diferents productes. D'entrada, ja podia fer-me una idea del seu funcionament. Idees que podien quedar justificades o no. A vegades, amb sonores decepcions, i altres, les menys, amb gran sorpresa i alegria per part meva.




El camí dels pioners




Serem sincers, la gent que escrivim sobre alta fidelitat, llegim sobre alta fidelitat, espero que això no generi cap sorpresa. I de manera voluntària o involuntària, ens influïm entre nosaltres. En el meu cas, per a evitar en la mesura del possible aquesta contaminació, llegeixo després d'haver publicat, per a valorar fins a quin punt estic en la línia del que uns altres pensen o si soc la veu més discordant. Fins i tot amb aquestes prevencions, alguna cosa queda dins i segurament, en la següent anàlisi de producte, alguna cosa haurà quedat dins de mi. És inevitable, i en altres entorns se'n diu cultura.


Però en aquest cas, he anat en absoluta foscor. No existeix gens publicat (que jo hagi estat capaç de localitzar), no existeix poca informació. El fabricant té una web en construcció des de l'any 2022. Per a la meva enorme sort, el distribuïdor de la zona (Broker Audio) em va donar una ajuda impagable: "Pren-te el teu temps, prova'l i descobreix-lo tu mateix".




phiTon_resonaTors




Existeixen diferents mesures i grandàries d'aquest component passiu per a la correcció del so en sala. Per a la meva sort, vaig rebre una col·lecció enorme d'ells (4 M, 4 L, 4 XL i 1 XXL), amb la qual cosa vaig poder experimentar al meu gust qualsevol distribució del producte (ressonadors) en sala. Fins i tot vaig ser més lluny i tot, ja us comentaré més endavant.


phiTon_resonaTors

Començaré posicionant el producte per a evitar confusions o valoracions errònies d'entrada. Això és un producte molt exclusiu, a l'abast de molt poques butxaques. Només un de cada mil que llegeixin això hauran pogut provar-ho una vegada en la seva vida durant una hora. I molt menys, ser posseïdors d'ells.


Físicament parlant, són pesats. Formats per dos metalls, que encaixa entre ells fins a quatre peces. Queda apilat, no un dins de l'altre. Amb les observacions de so realitzades, és evident que cadascun realitza una funció distinta en les freqüències de sala. En ser passius, s'han de posicionar segons les necessitats de cada espai o generació sonora dins d'aquest, per a ser més exactes.


Aquestes són les primeres impressions bàsiques, molt bàsiques per a començar. Abans de continuar comentant, de forma més profunda el producte, vull comentar-vos unes quantes coses sobre el seu acompliment a la meva sala.


phiTon_resonaTors
phiTon_resonaTors construïts amb dos, tres i cinc peces.


Com "va sonar" a la meva sala?




En haver visitat alguna vegada les instal·lacions de Broker Audio, vaig intentar replicar la seva ubicació, similar a la sala del distribuïdor espanyol. De manera senzilla, dir que vaig col·locar un model format per tres peces en la part superior de cada altaveu, M+L+XL (veure foto). I el gran, M+L+XL+XXL, a un costat del sofà, en el costat que tinc més problemes a la sala. En aquest punt és molt important esmentar el sistema associat en aquest instant:

phiTon_resonaTors

Equip utilitzat en les proves

Font de so:
» NuPrime DAC 9X
» Roon Servidor
» Qobuz Studio
Amplificació de potència:
» Bow Technologies Wazoo XL
Altaveus:
» RadioTehnika Giant FS-100N
Cables:
» Wires4Music en cablejat:
    » Horus Hybrid interconnexió RCA
    » Evolution en altaveus i xarxa elèctrica
Rack Hi-fi:
» Artesania Audio Exoteryc Rack PRO

Ni em recordo de quina música tenia en el servidor Roon i de cop vaig aixecar la vista. És un acte reflecteixo meu que tinc quan alguna cosa m'agrada. No té cap sentit, ni serveix per a escoltar millor ni res. És un simple acte reflex de quan el so em sorprèn. Hem de posar context a això. Tots els bons aficionats sabem com sona el nostre sistema. Sigui aquest millor o pitjor. Coneixem les seves virtuts i els seus defectes. Sí, aquests defectes que intentem amagar en les visites dels amics, donant-los una sessió de música raríssima, però sonen bé en el nostre sistema.


phiTon_resonaTors
Orientació de mesures reals.

El NuPrime DAC 9x és una joia de producte que tinc a casa. No obstant això, amb un dels meus àlbums preferits no sona bé, "Barn" de Neil Young. I amb el "Decade", podríem dir que va a dies. Crec que tots m'enteneu. Per a gaudir d'aquestes peces musicals, moltes vegades utilitzo el iFi Audio Zen One Signature. La simulació de so valvular del NuPrime s'uneix amb el so especial d'aquesta gravació i queda un so borrós, amb tendència a les petites distorsions i algunes saturacions de so. Evidentment que no estic parlant d'una cosa horrorosa, sinó de detalls i matisos que fan impossible el gaudi ple de la música. Estem parlant de la prima línia que separa el màxim de l'excessiu.


I de cop, aquestes gravacions "prohibides" sonaven plenament a la sala amb el DAC "incorrecte". No m'ho podia creure. De veritat ho dic. Per aquest motiu vaig voler provar l'efecte placebo de la manera següent: "Situar a dos d'ells en diferents llocs, on jo o la meva esposa passem moltes hores al dia. Si d'alguna manera aquests phiTon_resonaTors ens feien sentir millor en les nostres activitats del dia a dia, podríem entendre que no afectaven el so, sinó a les persones, i, per tant, a la seva valoració de les coses.". Res. Sincerament, no vaig notar gens extraordinari en el meu despatx i jo seguia en tots els aspectes igual. Ella tampoc va reportar res de res.


El segon efecte placebo ja ho podeu donar per fet que es va provar. Treure els ressonadors de la sala i tornar a posar a l'amic Neil... I Neil no va defraudar, va tornar a sonar com sempre. La màgia anterior s'havia esfumat.


phiTon_resonaTors
Part inferior d'un phiTon_resonaTors XL

Amb moltes més hores d'utilització, em vaig anar donant compte que, a volums elevats de pressió sonora, m'agradava més el so utilitzant només les dues peces petites (M+L) damunt dels altaveus, ja que el so era més relaxat i menys cristal·lí. No obstant això, quan escoltava idèntica música amb volums molt més baixos, preferia les tres peces muntades (M+L+XL).




Pink Floyd, "The Wall" i els veïns

The Wall - Pink Floyd - 2011


Fa 25 anys que visc en el mateix lloc. Realitzant proves de sistemes musicals i mai els meus veïns s'havien queixat de mi, mai. I és lògic. No puc pujar el volum de manera exagerada perquè tinc un punt de ressonància en la meva paret esquerra que m'obliga a limitar-me per a no sofrir els seus efectes. Un diumenge a la tarda tinc la següent distribució de ressonadors. El phiTon_resonaTors gran (M+L+XL+XXL) entre el sofà i la paret esquerra. Un altre de tres peces (M+L+XL) en línia recta al gran, a una altura d'uns 70 cm i tancant de manera virtual la meva paret esquerra. A més, altres dos, en configuració de dues peces (M+L), damunt de cada altaveu.


"The Wall" comença a sonar i aquesta música tan contundent em demana més. Pujo el potenciòmetre. Em demana més i no existeix cap problema de ressonància a la sala que me'l desaconselli. Pujo més el volum. Apareix la meva esposa i em dona l'avís:"Avui vas molt fort". La ignoro. La meva sala no sofreix, per tant, no vaig tan pujat com sembla. "The Happiest Days of Our Lives". Ja la coneixeu. L'escolto una vegada i la torno a posar, però pujant el volum. La vaig posar dues vegades més, o tres tant dona. Mai l'havia escoltat amb aquesta claredat i contundència de baixos a la meva casa. Mai de la vida. Els meus altaveus RadioTehnika van mostrar les seves limitacions de manera clara. Tampoc els havia portat mai a aquest punt. Somreia perquè eren tantes les sensacions i experiències que estava vivint, tant auditives com analítiques, que no podia deixar d'absorbir tota la informació que estava rebent. La crida d'un veí va tallar de cop aquest instant. La meva esposa, preguntant-me què em passava, em va reubicar en aquest món. Com explicar que havia viatjat a un lloc meravellós on la meva sala no va protestar? Els veïns: sí, la meva dona: molt, la sala: no.


Tot l'escrit fins aquí, són vivències personals de les quals puc donar fe; tanmateix, soc conscient que per a molts de vosaltres, això no significa res, per això us ressaltaré algun dels punts més cridaners de la patent del producte. Tot el que ve a partir d'ara és un copiar i pegar.


El Sr. Corrado Faccioni, alma mater de l'empresa, va crear un PDF amb les explicacions bàsiques del funcionament del seu dispositiu. Això és un fragment, i en la part final, existeix un enllaç al document complet.







El principi bàsic dels phiTon_resonaTors es deriva del fet que qualsevol tipus de moviment dels components mecànics indueix un comportament oscil·latori que conté parts dissonants i ressonants, i que fins i tot les oscil·lacions electromagnètiques contenen en el seu espectre subarmónicos i harmònics que són tant ressonants com dissonants en comparació amb la freqüència fonamental.

Per exemple: els harmònics superiors emesos per un instrument musical depenen del tipus d'instrument, i és per aquesta raó que un violí té un so diferent del d'un piano.

No obstant això, tant un piano com un violí poden actuar de manera més o menys harmònica, depenent de la proporció de parts ressonants i dissonants dins de l'espectre d'oscil·lació i depenent de la relació entre aquestes parts.

Com més s'integrin harmoniosament els harmònics individuals dins de l'espectre d'oscil·lació d'un instrument musical, quant a la relació musical, que és matemàtica, major serà la qualitat de l'instrument.

En el cas de les oscil·lacions electromagnètiques, l'harmonització del comportament de l'oscil·lació dona com a resultat una qualitat definitivament millor, o una major puresa, dels senyals transmesos.

Els conceptes de ressonància i dissonància esmentats anteriorment poden entendre's més fàcilment si es fa referència al model Torkado desenvolupat pel físic alemany Gabi Müller
(www.torkado.de).

Les oscil·lacions ressonants estan relacionades entre si per mitjà de relacions de freqüència definides per nombres enters i fraccions dels mateixos (per exemple, 1, 2, 3, 1/2, 1/3, 2/3, 3/4) i garanteixen una absorció d'energia ideal, mentre que les oscil·lacions resultants de relacions de freqüència dissonants es defineixen per nombres irracionals i garanteixen un transport d'energia amb poca resistència.

En la naturalesa es produeixen fenòmens tant de ressonància com de dissonància que, junts, formen una unitat harmoniosa.

En la pràctica, les oscil·lacions a les quals està sotmès qualsevol objecte solen incloure components d'oscil·lació no harmònica, que es deriven de les diferents característiques de ressonància de la composició del material utilitzat per a la fabricació de l'objecte i que influeixen negativament en el comportament oscil·latori global d'aquest últim.

Per a aconseguir l'harmonització del comportament oscil·latori, es pot intentar desviar aquests components d'oscil·lació no harmònica, però en fer-ho es malgasta part de l'energia de l'oscil·lació i, per tant, es redueix el grau d'eficàcia d'un objecte oscil·lant.

L'enfocament en el qual es basen els phiTon_resonaTors consisteix, en canvi, a assegurar-se que els components de l'oscil·lació ressonant (basats en relacions entre nombres enters) i els components de l'oscil·lació dissonant (basats en nombres irracionals) tinguin longituds d'ona que se superposin de manera harmoniosa, idealment en relació amb el sistema musical Φ (és a dir, basat en el número Φ = phi), també conegut com la proporció àuria o número auri.

L'enfocament d'organitzar components harmònicament dissonants i ressonants utilitzant un dispositiu les dimensions del qual es defineixen d'acord amb el model matemàtic fonamental que es descriu a continuació permet no sols no malgastar l'energia associada a les oscil·lacions dels components dissonants, sinó també augmentar el grau d'eficàcia de l'objecte oscil·lant.

A més de la grandària, els materials dels phiTon_resonaTors es trien adequadament de manera que puguin entrar en ressonància i/o dissonància.



Veure document original en aquest enllaç.

Aquest producte està patentat, i per als més entusiastes en el tema, poden investigar i localitzar la patent i veure totes les dades tècniques complets.


phiTon_resonaTors
Existeix una versió Clampler d'aquest dispositiu.

No vull acabar aquestes valoracions sense un advertiment clar, molt clara. El sistema provat de phiTon_resonaTors a la meva sala i els resultats obtinguts són reals. I al mateix temps, són per la meva posició com a persona que prova i analitza productes. Però en la vida real no tenen sentit, ja que el sistema musical amb el qual han estat provats és bastant inferior al que seria necessari en aquests casos. És a dir, aquest producte necessita d'un sistema musical de molt més nivell i classe per a poder oferir tots els seus avantatges. Fins i tot així, han mostrat el seu potencial. Bé, molt bé.

I per a finalitzar és aquest article, només esmentar que existeixen altres productes que segueixen el mateix patró de desenvolupament com clamper per a giradiscos o un upgrade per als productes de Konus Audio. Parlo dels que tinc constància, potser existeixen més i ho desconec.


phiTon_resonaTors
Alguns models utilitzats pel distribuïdor a Espanya, Broker Audio.


Conclusions finals



A vegades, en la vida, no saps per què, però les coses funcionen. Per a no repetir idees que he expressat prèviament i afegir de noves, dir que la transformació de la dinàmica i el so a la meva sala és més pròxim a haver tingut una altra sala distinta que no a tenir un producte nou a la sala de sempre. Estic segur que m'enteneu la idea.


Vibracions que desapareixen, una claredat i nitidesa del so inexistents fins ara en sala. Perduda de consciència del volum de la música. Són moltes experiències i sensacions viscudes que no et deixen indiferent. Ajust fi segons el volum de la música, afegint o llevant peces al conjunt.


Probablement, no coneixeu a ningú que ho tingui, probablement no teniu oportunitat de provar aquest dispositiu. Però si algun dia teniu la finestra d'oportunitat de fer-lo, no dubteu ni un segon. Us canviarà la manera d'entendre aquesta afició.


I sí, necessiteu ser els afortunats posseïdors d'un sistema musical d'alta volada (i preu) per a justificar aquesta compra.



Discografia recomanada
Logo Amazon Logo Amazon
Discografía Amigos HiFi Carrito Play
 
 

Dades Bàsiques (Espanya)
Web Fabricador phiTon_resonaTors
Web Distribuïdor Broker Audio
Preu
Fulla Tècnica
Manual d'usuari


Més articles