HiFi.cat

Perfect Stranger
Josep Busquets

Josep Busquets
Roon y Qobuz

Quan el món era jove i nosaltres anàvem amb pantalons curts, les prestatgeries de les nostres habitacions eren els classificadors de la discografia, anés del format que fos. Allí, depenent de l'edat de cadascun, hi havia cassettes, vinils, cd"s, etc. Tots organitzats segons el nostre criteri, que solia ser l'últim comprat, a primera fila o ben visible. Els àlbums es podien comptar de manera ràpida en pocs minuts, ja que tants no hi havia. Fins i tot els més ordenats, els tenien classificats dins d'una llibreta, amb el nom de l'àlbum, grup musical, estil, any i preu d'adquisició. Encara que siguem sincers, aquests eren els «raritos», normalment no fèiem tantes coses.


Avui dia, amb la irrupció dels mitjans digitals, disposar de milers d'àlbums no és gens estrany, més tenint en compte la pirateria massiva que ha existit i continua existint en l'actualitat; sobretot en el material audiovisual. Per tant, feia falta un programari o programa informàtic que ens ajudés a classificar tota la nostra demència mental, reconvertida en diógesismo digital, per a sortir de manera digna de tanta saturació de bits en els nostres emmagatzematges informàtics.


Roon Harman
Roon ha estat adquirida fa poc temps per la marca Harman, que al seu torn és propietat de Samsung

Els primers programes eren còpies de classificació bibliogràfica però discogràfica. Costava de trobar les gravacions, normalment havies de moure't entre carpetes (abans dites directoris) i localitzar el teu desig musical. Posteriorment, afegim caràtules i alguna dada extra. I més tard, enllaç exterior a base de dades documentals sobre aquest treball, i així vam anar creixent.


Afegeix que, de manera habitual, aquests programes es limitaven a enviar les dades a la targeta de so del PC i aquest feia de DAC, amb sortida d'auriculars, o altaveus autoamplificats, de 3.5 mm. Amb l'arribada de l'USB es van canviar les regles del joc. Aquesta interfície de comunicació ha fet dels computadors, autèntiques eines connectades al seu entorn. Va desbancar als ports seriï, paral·lel o SCSI en poc temps, i tothom ho va adoptar com a estendard «de facto» per a la comunicació exterior.



Roon




Ara fem un salt cap endavant i ens endinsem dins del món dels gestors musicals, on els criteris bibliotecaris de classificació musical ja han quedat molt enrere. La presentació visual de la informació, així com el seu fàcil accés i rapidesa de cerca, és fonamental. Les dades addicionals sobre un autor, artista o grup apareixen de manera directa en l'aplicació, sent innecessari l'abandonar-la per a ampliar més. Els seus milions de referències creuades fan que entris en una banda de rock, triïs a un dels seus components i segueixis amb tota facilitat els seus treballs dins de la banda en qüestió, o bé, sobre altres formacions on hagi treballat, sent peça principal o simple col·laborador. No sols això amb els artistes, també pots fer el mateix amb els productors, directors, etc. Les seves referències creuades són un autèntic forat negre on pots perdre totes les hores de món viatjant a través de la vida i miracles de qualsevol autor, qualsevol músic, qualsevol ...



La discografia perfecta no existeix




O potser sí, encara que el segur és que no existeix una discografia digital correctament digitalitzada i etiquetada. Això provoca errors a l'hora de classificar els teus grups preferits. Per exemple: Rolling Stones, The Rolling Stones, Rollin Stons i De Rolin Stons són quatre grups musicals distints per a qualsevol classificador. I tenint en compte que molta de la discografia «de propietat» dins dels discos durs domèstics és pirata, l'etiquetatge està molt mal fet, per tant, benvinguts al caos musical.


Roon

Un altre tema, i no menor, és la distinta manera de presentar el treball o caràtula. Com que la legislació i la moral imperant de cada país és del seu pare i de la seva mare, una cosa tan simple com les portades dels àlbums també difereix, no sols en la discogràfica que ho publica, sinó en les arts gràfiques. En l'actualitat, amb la globalització, aquesta pràctica està en desús, i ja les grans companyies prefereixen fer portades descafeïnades i neutres per a evitar tenir problemes legals en segons quin país.



Roon Ready



Ennio

Roon Ready és la gran solució als fabricants de streamers, AIO (tot en un) i altres dispositius amb pantalla en el frontal. En comptes d'haver de desenvolupar una solució propietària per a fer la seva pantalla més interessant i comercial, només han de fer que els seus dispositius siguin compatibles amb el API de Roon (Application Programming Interface). Des d'aquest mateix instant, la cerca, localització i presentació de dades en pantalla, el deleguem en un extern i tasca resolta. Encara que Enno Vandermeer i els seus amics han anat molt més allà i han creat un protocol de comunicació RAAT per a controlar tot el flux de dades des del servidor fins al convertidor digital/analògic DAC. Resumint, controlen prioritats del sistema, donant la màxima velocitat i mínima latència al seu tub de dades.


A més, han creat un hook (ganxo) on poder incorporar, de manera transparent, filtres digitals DSP per a adaptar la sortida d'àudio a les preferències personals, o bé, intentar corregir uns certs problemes de sala, emfatitzar freqüències, etc.



Qobuz, la porta oberta al cel




Dins del cel musical de cada aficionat, existeix l'ànsia de poder gaudir de tota la música i amb la màxima qualitat possible. Dins d'aquesta classificació podríem posar a Tidal i Qobuz. I jo he triat aquesta última per ser la que millor profit treu del meu Roon. Com a aplicació web o programari, pot ser que no sigui la meva preferència, i la seva selecció musical personalitzada no és tan bona com altres plataformes, no obstant això, la qualitat de so és d'una altra lliga. I has de tenir en compte, que per a poder gaudir d'ella necessites una excel·lent connexió a Internet, amb baixa latència, estable i d'una certa potència. Moltes de les queixes que he llegit sobre aquest tema sobre la qualitat de determinades plataformes o streamers (transmissors d'àudio), tenen més a veure amb l'esmentat anteriorment i no la qualitat real de la font original.


La transmissió en màxima qualitat té molts atractius i un sol inconvenient, és necessari moure arxius pesats (realment no són arxius, sinó grans quantitats de dades). No té res a veure amb el MQA, aquí el músic pes i pes de veritat. Procura't un bon senyal d'entrada i comença a caminar pel paradís. Això sí, no li posis tu mateix portes al camp, i a Roon, ni de broma, li diguis que faci un equilibri de sortida de volum. Sense sortir de Qobuz, existeixen gravacions que difereixen en +/- 6 dB; una bogeria, ho miris com ho miris. Perquè res, comandament a distància i llestos.




Integració dels dos mons



Roon

Les llistes de reproducció són un bon invent per a unir les teves gravacions locals amb les quals existeixen en Qobuz. Si tens una sèrie de gravacions sobre Alfredo Kraus de manera local, en el teu disc dur, i vols afegir unes altres que et falten, pots localitzar-les dins de Qobuz i afegir-les a la teva llista per a, així, poder gaudir de la col·lecció completa que vols tenir sempre a mà. I és en aquest punt, en la integració transparent dels dos universos sonors, on es pot treure la productivitat alta.


L'accés a la música des de Roon a Qobuz es pot fer de manera directa o indirecta. La directa és a través del seu enllaç principal i entrar dins de la pàgina personal de cadascun. Aquesta seria la primera. La segona seria a través de cerques amb la lupa. On apareixen tant els resultats positius locals com els que llancin les plataformes connectades a Roon, en aquest cas Qobuz.


Dins de les indirectes, hi ha les llistes de reproducció, que pertanyen a l'estructura principal de Roon i al mateix temps fan la gestió transparent de continguts. Una altra forma seria a través d'etiquetes generades per l'usuari per a classificar determinats estils o interessos particulars. En el meu cas, a tall d'exemple; per a provar sistemes musicals que arriben a la meva casa i vull «repassar-los» acústicament amb aquest conjunt de temes musicals.


Durant tot aquest escrit he parlat sol de dues plataformes, Tidal i Qobuz. Això no és un oblit o intent de silenciar a unes altres, és senzillament pel fet que Roon només accepta a aquestes dues. No sé quins són els motius pels quals a altres plataformes no se'ls dona accés. Encara que puc especular sobre aquest tema, de manera breu, molt breu. Spotify és bastant al·lèrgica a facilitar les seves API"s de connexió a tercers, a més d'una qualitat de so que no segueix la línia prevista per Roon per al seu producte. Deezer té una falta de connectivitat amb diferents components ja coneguda per tots. De manera habitual, ha de connectar-se via Chromecast o AirPlay com a única forma de transmissió musical, sense disposar de ports dedicats, com el Spotify Connect o Tidal Connect.



Roon ARC




Fa un temps, van fer un pas endavant amb la funció que podria definir com a mobilitat absoluta. De forma molt resumida, consisteix a poder connectar-te al teu servidor Roon des de qualsevol lloc del planeta, encara que de manera habitual, aquest lloc del planeta sigui el teu vehicle... Amb l'APP dedicada, pots moure't amb total soltesa per la teva discografia o accedir a la teva plataforma musical des de qualsevol lloc on estiguis. La configuració és un punt delicat pel tema de seguretat, i més endavant, ja escriuré sobre aquest tema per a poder ajudar en això.


Evidentment, en el mercat existeixen altres opcions, també molt vàlides per a tots els usuaris, encara que la meva elecció personal és d'aquestes dues. Treballant per separat, aporten menys que quan les juntes, per això la meva devoció total a aquesta mescla tan contundent i que suma més que el que donen les parts per separat.


Més articles