HiFi.cat

Perfect Stranger
Josep Busquets

Foto Josep Busquets
iFi Audio iDSD Diablo 2



Funcionar amb bateria elements tan sensibles com un DAC, fan possible que, amb una fracció de preu, aquest rendeixi a un nivell alt.


Qui els escriu, ha provat molts components al llarg de la seva vida musical. Encara que sembli mentida, de tots m'he quedat amb alguna cosa. Una anècdota, un record, una curiositat. Alguna cosa s'ha quedat dins de mi, en la meva caixa de records, que és la meva memòria. Algunes són banals, unes altres no tant. D'aquesta, que té a veure amb el seu antecessor, i que vaig publicar una ressenya fa ja quatre anys, la tinc gravada a foc.


Us l'explico breument. Vaig rebre la primera versió del Diable, i amb ell, tota la informació d'aquest, així com de la seva promoció comercial i campanya de màrqueting de la companyia. Estàvem parlant d'un sistema portàtil, per a ús personal i en moviment. Vaig iniciar les meves proves i el gruix de les mateixes en aquests paràmetres, encara que a mesura que anava evolucionant el meu coneixement sobre ell, una idea se'm va passar pel cap: connectar-ho al sistema gran de la sala. El resultat va ser espectacular, agradant-me fins i tot més, que algun model superior d'aquesta mateixa marca. No em vaig atrevir a publicar foto de la prova, encara que si que ho vaig esmentar en la meva revisió. Quan va ser publicada, va generar un cert grau de confusió, crec que no es va saber entendre bé, fins i tot per l'entorn. No vaig trobar cap article similar que parlés d'aquesta possibilitat en aquest moment. Al cap d'un temps, als Estats Units, un establiment va presentar el Diable com DAC principal per a un sistema d'alt nivell. No estava equivocat, vaig respirar fons i profund.


Amb aquesta entrada, s'entén millor la següent frase: "Mai uns suports m'havien causat tanta alegria. Són de dues altures distintes i els pots acoblar al Diable 2 de manera senzilla en diferents posicions."


iFi Audio iDSD Diable 2


iFi Audio iDSD Diable 2




El Diable 2 ha saltat de la butxaca al centre de la taula de treball, o del rack dedicat. Dic això, no perquè no compleixi perfectament les seves funcions d'alimentació d'auriculars durant hores, sinó perquè aquest producte demana focus, demana atracció i demana protagonisme. La seva forma ha deixat de ser llisa i rodona, molt adequada per a les butxaques, per a ser més eficient, en clau de difusió tèrmica.


A més, podríem dir que aquesta nova versió s'ha posat al dia amb dues opcions que la primogènita no disposava o tenia distint.

• Passem d'una connexió USB 3.0 tipus A a la nova tipus C. Això ens fa anar una mica bojos al principi, tanmateix, quan tots disposem dels cables adequats a aquest nou estàndard imposat des de la Comunitat Europea al conjunt mundial, serà tot més fàcil.

Bluetooth 5.4 de Qualcomm.




iDSD Diable 2 Bluetooth 5.4 Qualcomm QCC 518x Sèries




El Bluetooth és la principal novetat real d'aquest dispositiu. I, a més, per la porta gran, ja que la versió utilitzada és la més actual (al moment de redactar).


Es preveu un creixement del 38% dels dispositius d'àudio que utilitzaran aquesta tecnologia (bluetooth) en els pròxims 3 anys.


Bluetooth SIG

Segons l'organització reguladora d'aquest, es preveu un creixement del 38% dels dispositius d'àudio que utilitzaran aquesta tecnologia (bluetooth) en els pròxims 3 anys. Mantenint en l'actualitat un creixement del 20% anual. Estem parlant de xifres marejadores. I el Diable (segona versió) s'ha pujat al carro guanyador. La qualitat d'àudio via bluetooth ha millorat? Sí, d'una forma innegable. Fins a quin punt? En la transmissió sense fil existeixen tants factors distorsionadors, que deixo per als enginyers parlar sobre aquest tema. Un altre punt interessant i a esmentar, és que aquest producte ja porta més d'un any en el mercat i fins i tot la versió utilitzada (5.4), continua sent la més recent.


Una altra característica que marca el seu disseny, és la utilització d'un xip de Qualcomm per a la gestió sense fil que, entre les principals virtuts, el fabricant esmenta i destaca el baix consum. Aquesta sèrie de xips estan pensats per a dispositius portàtils, per tant, la quantitat d'energia que consumeixen i la seva perduda de la mateixa en forma de calor és la menor possible.


iFi Audio iDSD Diablo 2


Auriculars - El camp de batalla




En un amplificador d'auriculars com aquest, si no li donem l'ús de DAC dedicat, la dificultat és màxima i no sempre és fàcil aconseguir uns bons resultats. Pensarem una mica en això. Si creiem que en el món dels altaveus existeix molta varietat, és que no hem dedicat el temps suficient a pensar en els auriculars. I no parlo de coses senzilles com la mesura dels transductors, que poden ser minúsculs a enormes, sinó en la seva ubicació en l'orella: interior de l'orella, recolzats en ella, encapsulant-la o de vibració òssia. En tecnologia: electroestàtics, magnetóplanares, dinàmics, MEMS (microelectromecànics),... segur que em deixo tecnologies. I, si exceptuem als últims, de mesures i grandàries diverses. Un univers sencer que controlar amb un dispositiu portàtil, gairebé res. Per aquest motiu, no podem exigir a un jugador tan versàtil un nivell d'exigència que sí que és aplicable a un dedicat a només una tecnologia.


Les necessitats de lliurament d'intensitat i el control d'aquesta, corregint les corbes per a adequar a cada resistència final (auricular) el seu grau correcte, exigeix una manipulació del senyal delicat. És un món complex i per aquest motiu, els dissenyadors dels mateixos tenen i tindran sempre el meu màxim respecte.


iFi Audio iDSD Diablo 2


La màgia del unplugged (desconnectat de la font elèctrica)




La major part del temps, consum música de forma desatesa. Estic treballant amb l'ordinador i sona música, llegeixo notícies i sona música. Joc als escacs i sona música. La meva esposa diu que sap si estic a casa abans d'obrir la porta, només escoltant si se sent música. Aquesta és la realitat de la meva vida. I en aquests casos, quan el so que percebo té un nivell de qualitat mínim, no presto major atenció a ell. Si el nivell és baix, senzillament, no el suporto i haig de finalitzar l'escolta, fins i tot si és complementària a la meva labor. Soc inconscientment exigent.


Per a totes les situacions expressades anteriorment, és perfectament vàlid tenir connectat el Diable 2 amb la font d'alimentació externa i que la vida vagi passant de manera harmònica. No obstant això, quan disposo de la pau mental suficient i el temps necessari, vull assaborir el dolç paladar del bon so. Així que, tinc temps? Sí. Tinc pau? Sí. Ens oblidem del Buetooth i anem a la connexió USB C.




El cel no pot esperar




A qualsevol producte del mercat amb alta sensibilitat que usem, si li traiem una part significativa de la font de problemes, aquests es redueixen dràsticament. Funcionar amb bateria elements tan sensibles com un DAC, fan possible que, amb una fracció de preu, aquest rendeixi a un nivell alt. No estic descobrint res, només ho esmento perquè moltes vegades se'ns oblida l'obvi i ens compliquem la vida.


iFi Audio iDSD Diablo 2

El so, utilitzant la bateria interna, es modifica de forma matisada. No són grans canvis, però us detallo algun. Es perd una mica de dinamisme en la música i la música sona més relaxada. No us sona a res això? Acabem d'introduir una vàlvula virtual al sistema musical. De manera immediata, els aficionats al so valvular pur, noten com la música és més melòdica, carnosa i dona un color a les veus distint, que els identifica més. Els duros de l'estat sòlid, no acaben de valorar correctament les virtuts del unplugged i volen tornar al so anterior. Tots tenen raó. No existeix una única veritat en el so. En un concert connectat, ningú, insisteixo, ningú, sent el so d'un baix, una guitarra o una bateria. Ni la veu del cantant. Només se senten les restriccions pressupostàries del promotor del concert i la màgia que ha pogut fer el tècnic de so des de la seva posició FOH (Front Of House) amb el sistema utilitzat. La resta és la fantasia del directe.


Si la música és generada per una orquestra simfònica, la sala pot condicionar tant el so que torna insignificant l'esforç dels seus integrants en la seva execució. Per a malament, gairebé sempre, i molt eventualment, per a bé. En qualsevol cas, el rumor de fons del públic és tan elevat que situa a zero la xiulada o "hiss" de l'agulla en el seu recorregut pel vinil. La resta és la fantasia del directe.


Poder modificar el so d'un component d'aquesta manera (amb l'elecció de bateria o connexió a xarxa) sense haver d'aplicar filtres que poden perjudicar el senyal sonor (no dic que ho facin) i ajustar-se més als teus gustos o preferències personals, és un plaer.


iFi Audio iDSD Diablo 2


Conclusions




iFi Audio iDSD Diable 2 no és un producte nou ni revolucionari. És una actualització d'un producte que ja funcionava, al qual, han afegit la nova funcionalitat del Bluetooth, que no és poca cosa. Existeix un canvi de nomenclatura per a definir característiques que ja existien, i per tant, continuen sent les mateixes. He pogut detectar un cert grau d'empipament amb això en alguns aficionats i, sincerament, no ho entenc. Si tingues donen les especificacions tècniques i ho veus; i només és una actualització del vocabulari per a donar cabuda a una opció extra (insisteixo), sincerament, no comprenc el rebuig, és absurd per a mi.


iFi Audio iDSD Diablo 2
Tot el que inclou la caixa del iFi Audio iDSD Diable 2.

Només els productes amb èxit evolucionen, els fracassos es retiren del mercat. Aquest ha evolucionat, és el producte natural que hagués estat creat ara si aquesta fos la seva primera versió. Per aquest motiu, per la coherència, per la seva fiabilitat mostrada al llarg del temps i el seu saber mantenir els punts forts al llarg dels anys, disposa del meu respecte i admiració.




Discografia recomanada
Logo Amazon Logo Amazon
Discografía Amigos HiFi Carrito Play
 
 

Dades Bàsiques (Espanya)
Web Fabricador iFi Audio
Web Distribuïdor deCineAudioVideo
Preu 1299€
Fulla Tècnica
Manual d'usuari Prémer aquí


Més articles