HiFi.cat

Perfect Stranger
Josep Busquets

Josep Busquets
 Wharfedale EVO 4.4

Farem una mica d'història ràpida per a donar context a aquest nom gairebé impronunciable per al món llatí, Wharfedale. El senyor Gilbert Briggs va construir el seu primer altaveu en el soterrani de la seva casa en Ilkley, Yorkshire, situada a la vall del riu "Wharfe", una zona coneguda fins avui com "Wharfedale". Ratllen, ja ho tenim. Però hi ha més coses curioses a esmentar; el nom de l'empresa no tindria res de sospitós si l'haguessin inaugurat en els nostres dies, però cal reconèixer que en 1933 dir-se Wharfedale Wireless Works, té el seu què.


Actualment, pertany a International Audio Group, propietària a més d'altres marques mítiques del sector com Audiolab, Mission, Leak, Castle, Quad i ... Luxman.


 Wharfedale EVO 4.4
Elegant i modern, encaixa en qualsevol entorn. El seu color en blanc és realment seductor.

Feta aquesta petita entrada, comentar que a vegades els astres es posen de la teva part i aconsegueixes una cosa realment especial. I aquest ha estat el cas; encara que parlarem en aquest article dels altaveus EVO 4.4, la màgia i la sinergia entre components que he gaudit a la meva casa, amb el iFi Audio Zen One Signature i el meu amplificador integrat Wazoo XL ha estat superlativa. En més d'una ocasió he canviat de components en la línia musical per a aconseguir el màxim de cada producte analitzat, però en aquest cas, no ha fet falta per a res. Des del primer segon tenia clar que això funcionava d'allò més bé i que, per tant, no tocava res de res.


Seguint el deixant d'altres grans marques, on el seu producte estrella disposa de la tecnologia més capdavantera i posteriorment els models inferiors van adquirint parts d'ells, aquí no anava a ser menys. Per això, l'EVO 4.4 és una versió més econòmica de les ELISYAN encara que amb moltes de les seves innovacions aplicades en elles. Sobretot, les que afecten de mode positiu al so, encara que no tant a l'estètica d'aquesta; una manera d'abaratir costos i poder lliurar un producte de gamma alta a un preu contingut.


 Wharfedale EVO 4.4
Detall del tweeter AMT.
 Wharfedale EVO 4.4
Detall del woofer. Un 6,5 polzades en doble configuració.

El model que va arribar al meu domicili és de color blanc trencat, amb un acabat elegant, molt elegant. En el test d'aparells nous, la meva senyora li va donar totes les benediccions. I la veritat és que enganya en les fotos. És més reduït del que aparenta visualment en fotografia i, al mateix temps, dona sensació de ser de major grandària. És una mica confús això que exprés però és la realitat. I parlo amb els altaveus sense so, quan li donem al «pot» ja no te'l creïs.


Entre les característiques principals, dir que és un tres vies, amb filtre de tall en 1.4 KHZ i 4.6 KHZ. Un tweeter de cinta AMT (Air Motion Transformer). Aquesta no és una solució molt freqüent avui dia, més aviat, poc freqüent. Kevlar en greus, i una sensibilitat de 89 db. Tot això muntat en una estructura bass-reflex. Amb una potència màxima de 200 W.


 Wharfedale EVO 4.4
Aquesta és una de les configuracions més minimalistes que he tingut a la meva sala. El petit iFi Audio Zen One Signatura, situat damunt del servidor Roon, fent volar la música.

Equip associat:

» iFi Audio Zen One Signature, connectat en balancejat a través del DIN 4.4 mm.
» Bow Technologies Wazoo XL.
» Roon Labs en PC dedicat.
» Wharfedale EVO 4.4
» Taga Platinum (cables)
» Rack personalitzat


De tots és conegut que l'ajust fi dels components és una part vital per a poder analitzar-los de manera correcta. I de tots és conegut que la majoria de persones que analitzem components no ho fem. Bé, en el meu cas, sí; perquè tendeixo a abusar dels distribuïdors i fabricadors i retinc més del normal els diferents elements que em cedeixen per a la seva anàlisi.


Vaig estar molt temps escoltant-les, tal qual les vaig instal·lar la primera vegada sense necessitat de moure ni un mil·límetre la seva posició. Sent un malalt mental de la perfecció, això parla molt bé de la dispersió sonora de les EVO 4.4. No vaig tenir l'obsessiva necessitat d'ajustar l'angle de les caixes al lloc apropiat perquè sonaven bé. I la vista em deia que havia de moure-les uns pocs graus. Al final ho vaig fer, encara que em vaig quedar amb la idea clara del dibuix espacial magnífic d'aquests altaveus, sense necessitat d'haver de col·locar-los al punt just o dolç. Sens dubte, una flexibilitat, que per a sales no dedicades, és crucial a l'hora de decidir-se per un model o un altre.


 Wharfedale EVO 4.4
Els borns de connexió estan situats un damunt d'un altre, en angle de 45 graus. Una vegada connectades les bananes, queda més estètic que no abans de fer-ho. Una solució enginyosa per a adaptar-se a la forma posterior dels altaveus.

La petjada sonora que generen, la seva personal signatura d'autor, és clara i definida. Intentaré transmetre sense avorrir com se sent un tema determinat, a tall d'exemple clar.


Jennifer Warnes té un tema que és superlatiu i extraordinari per a provar la sonoritat de qualsevol cosa. Es diu «Way Down Deep». Aquesta excelsament gravat i disposa d'una separació d'instruments, veu i un ritme lent marcat per una percussió greu que ho travessa tot fins a arribar al fons de la terra. Que bogeria de tema, de veritat. Escoltar-ho! Encara que sigui amb el mòbil per a conèixer-lo.


Doncs bé, comença amb uns tocs de baqueta d'escombreta en la bateria per a seguir amb el bombo. Aquest marca el temps de la composició i la profunditat sonora d'aquesta. Amb les escombretes jugant a la sala, tenim una idea clara del marc mental on es mourà l'escena sonora fins que apareix el bombo que ho rebenta tot. A volum relativament baix, és contundent com un cop de puny en la cara. Però al mateix temps ràpid, molt ràpid. Evidentment que la sala ajuda, però no l'ajuda en el seu treball, el treball el fan l'amplificador i els altaveus, la sala no el desmereix.


 Wharfedale EVO 4.4
Detall de l'acabat en lacatge de la fusta.

La naturalitat del so ve marcat pel tweeter de cinta, que sens dubte desenvolupa bona part del seu treball en la zona «que sentim nosaltres, no les nostres mascotes». No tens la sensació d'escoltar un tweeter convencional, sinó un transductor de mitjans molt, molt alts en freqüència. I com us podeu imaginar i donar per fet, això es tradueix en una bellesa i presència de la veu de Jennifer que et transporta a gravacions de música clàssica, encara que estiguis escoltant un tema melòdic. La posició del to de veu de Jennifer és una mica superior al que crec que el tema es mereixeria. De totes maneres, és la seva veu i amb les Wharfedale EVO 4.4 surt perfectament retratat el seu to. Com a curiositat afegida, dir que el tema està escrit per... tothom al sòl i gran reverència, Leonard Cohen.


De l'expressat fins ara, vull que quedi ben clar un concepte; quan es parla de si un altaveu cap en una sala, no ens referim al fet de cabre físicament el propi altaveu, sinó el so i la quantitat d'aire que és capaç de mobilitzar. És evident que EVO 4.4 mou moltíssim aire, i genera una ona sonora tan gran, en el seu recinte relativament petit, que et fa pensar en el so professional i tot. El model analitzat, «cap» en una sala de 30 metres quadrats i podria estar amb tranquil·litat en una de superior.


Inicialment, havia parlat de la sinergia entre components en aquest article. I ara trauré la part menys brillant d'aquest fet. Quan, per atzar en aquest cas, juntes un match guanyador com el descrit anteriorment en la secció Equip Associat, la música sofreix. Bé, exactament la música no, sinó les gravacions. Les bones i les dolentes. Com m'agrada ser positiu sempre, us dono dos temes més per a esprémer els vostres sistemes: Jeff Buckley, «Hallelujah», Tuck&Patti , «High Heel Blues». Si els veïns us odien per posar aquestes músiques a tots volum, recodar dir-los que ho heu llegit en qualsevol publicació de la competència...


Conclusions finals



Els Wharfedale EVO 4.4 són uns estupends altaveus per a sales de grandària considerable, per a sales de grandària inferior, millor optar per les versions EVO 4.2 a EVO 4.3. La capacitat de crear ambient i profunditat d'escenari amb una capacitat gairebé il·limitada de moure l'aire a la sala és remarcable. La seva opció de tweeter AMT ho col·loquen gairebé com un outsider del mercat, encara que amb una personalitat pròpia que només es pot fer quan un està molt segur de si mateix. Aquesta aposta dona una presència superior i més suau en la part mig/alta, alta/baix que elimina arestes sonores i genera una ficció de realitat més natural.


 Wharfedale EVO 4.4
Aquest sistema ha funcionat com un rellotge. Precisió, dinàmica i presència a parts iguals.

M'han agradat, pel seu so i ser una cosa distinta. Amb la tendència actual de fer tots el mateix i seguir «el patró del mercat» perdem una diversitat pel camí que fa pena. Des d'avui, mantindré la vista posada en ells de manera permanent.


Discografia Recomanada
Logo Amazon Logo Tidal Logo Deezer
Discografía Amigos HiFi Carrito Play Play
Discografía Amigos HiFi Carrito Play Play
 
 
 
Dades Bàsiques (Espanya)
Web Fabricador Wharfedale
Web Distribuïdor Sarte Audio Elit
Preu 1649 € aprox.
Fulla Tècnica
Manual d'usuari Veure
Amazon Comprar Ara