Perfect Stranger


Quan estàs provant un article amb una multitud d'opcions i configuracions, sempre et queda la sensació que no has dedicat el temps suficient a provar totes les combinacions possibles i les seves respectives respostes en el senyal sonor. Com a mínim, això em passa a mi. És típic dels DAC's o elements digitals amb amplis i inacabables menús desplegables, bé en l'aparell o bé en la seva APP. Però en uns auriculars no té molt sentit això, i, tanmateix, ...
Però comencem des de l'inici, per a seguir el fil de tot i no perdre'ns pel camí.
Una trucada telefònica i una patent europea EP: 23383080.1
Un dia rebo la trucada de tot un guru de l'àudio a Espanya, Salvador Danglà i em pregunta: Has escoltat els auriculars de Palma Audio? Així comença tot.
Entre les coses que em comenta, una encén la meva curiositat al màxim:
Són uns auriculars que poden treballar en obert o tancat. Protegits per patent europea.
Salvador Danglà
Una vegada disposes de la caixa davant de tu, no hi ha res que desentoni en els paràmetres esperats en un producte d'aquest nivell. Pel preu del mateix exigeixes detalls, cura i atenció meticulosa als sentits dels compradors. No estic parlant de so, sinó de producte analitzat visualment i, posteriorment, de manera física amb el tacte. Lliscant els dits de manera acurada en totes les formes, provant els coixins protectors, la fusta de Sapeli en la caixa ressonadora, la rigidesa de la diadema i les proteccions d'aquesta. Per a les persones que no disposem de pèl al cap, és més important del que, en un principi, pot semblar.

Palma Audio DHS-1
Un estoig de protecció, elegant, fet a mida del producte, et permet el transport sense omplir més del compte l'espai en la maleta. Tres cables distints, per a les necessitats de cadascun. Indico tot això per a fer notar l'esforç realitzat a presentar un producte "acabat". En un futur, potser, presenten noves versions o diferents acabats d'aquest. Sincerament, no ho sé. El que és evident és que no han deixat per a més endavant el que han fet avui, uns auriculars de primer nivell. I un detall curiós: el perfum. Dins ens trobem una bola de fusta aromàtica. No és un argument de venda, és un somriure esbossat en la cara en sentir la frescor i una cosa distinta.
Com funciona el sistema d'obert / tancat?
En primer lloc, no és estrictament obert. Segons el propi fabricador, el seu nivell d'obertura és d'un 80%. En línies generals, aquest grau és inferior als estrictament oberts que ens podem trobar en el mercat. Aquesta dada no és bo ni dolent, és una característica que tots els bons lectors sabran apreciar més endavant.
El mecanisme intern funciona de la manera següent. En la part exterior dels auriculars, podem desplaçar en sentit de gir horari o contra-horari un disc extern amb forats. D'aquesta manera, amb un petit gir, aconseguim deixar els auriculars amb o sense sortida de ventilació posterior. Amb les implicacions en el so que això comporta. Però no sols això, no és blanc o negre. Pots jugar a personalitzar la posició dels discos per a fer-los més o menys tancats, o oberts, com prefereixis dir-ho. I per a complicar-ho tot una mica més, pots ajustar de forma matisada el dret de l'esquerre per a compensar possibles problemes o mancances que tinguis en les teves oïdes. Per això, el meu volum de proves i més proves semblaven no tenir límit ni fi.
Equip utilitzat en les proves
Font de so:
» TEAC UD-H01
» NuPrime DAC 9X
» Roon Servidor
» Qobuz Studio
Amplificació d'auriculars:
» Little Dot MKIV>
Cables:
» Wires4Music en cablejat:
» Horus Hybrid interconnexió RCA
» Evolution en altaveus i xarxa elèctrica
Rack Hi-fi:
» Artesania Audio Exoteryc Rack PRO
Amplificador d'auriculars Sí o No?
Depèn de les circumstàncies. Si vols provar en profunditat uns auriculars i no disposes d'un d'ells, perquè com que la cosa no funciona. Amb les sortides per a auriculars "normals" que porten incorporats diferents dispositius musicals, no anem bé, en línies generals, excepcions a part. Amb el meu Little Dot MK IV d'amplificador dedicat, amb els pins correctament col·locats a les necessitats del Palma, sí.
Sense l'amplificador d'auriculars dedicat, escoltes de manera perfecta la música, però amb un petit halo que dilueix els detalls. Amb l'amplificador, aquests detalls flueixen i pots ser conscient de fins a on arriba la qualitat de la font i el seu intèrpret analògic. És la llum aplicada a la música a l'habitació en penombra.
Volum als Palma Audio DHS-1
Els que portem uns quants anys "cremats" en el món de l'àudio sabem distingir la filosofia i qualitat intrínseca d'uns auriculars simplement posant el seu volum al màxim. La caixa de ressonància i l'estructura de l'armadura i les seves peces associades es posen a prova en la capacitat d'absorció de les vibracions. El punt de ruptura de nitidesa de so es fa palpable, i la majoria d'auriculars de gamma econòmica o mitjana fracassen de manera estrepitosa en voler donar un volum que el transductor lliura, però que el sistema no suporta. Aplicat el volum màxim, cosa no recomanable per a la salut auditiva, no perdem qualitat i es manté el control i absorció de les vibracions i acumulació d'energia dins del recinte fins que el potenciòmetre marca el 95%. A l'ésser aquesta xifra una burrada, no m'atreveixo a atribuir els problemes als auriculars o a l'abús de l'amplificació. Donem la prova superada amb nota molt alta.

Consulta amb l'expert
En disposar de línia directa amb el servei tècnic de la signatura, li plantejo algunes consultes sobre aquest tema i les respostes crec que han d'assenyalar-se:
El disseny dels orificis en tres diferents grandàries i la distribució d'aquests, és per motius de llarg de freqüència o bé per estètica pura?
El gir de la tapa és de 15 graus, els diàmetres han d'adaptar-se a l'espai angular disponible en funció de la distància respecte al centre de la tapa, optimitzant la disposició perquè existeixi la mínima interferència entre ells.
La utilització del Sapeli en comptes d'una cosa més clàssica com el Banús té algun significat?
El Sapeli s'ha triat per dos motius, per la seva qualitat acústica i per la facilitat de mecanitzat mitjançant maquinària gestionada per control numèric.
Els transductors són de fabricant que es pugui esmentar?
S'ha recorregut a transductors fabricats per tercers, realitzant una exhaustiva selecció entre 8 fabricants distints. Ens reservem per a ús intern el nom d'aquests.
Requiem de Mozart

Res a dir ni afegir a la múltiple bibliografia que s'ha publicat referent a aquesta obra magna on n'hi hagi. L'he triat per a parlar del so pels seus detalls musicals que han de gaudir-se xarrup a xarrup. El magnífic Jordi Savall s'acosta a la composició amb una delicadesa i una atenció al detall remarcable. I com sempre, les seves gravacions són d'una qualitat i precisió tan impressionants que suportaran el pas dels anys amb més dignitat que moltes altres realitzades en les mateixes dates.
Deixeu-me ressaltar "Lacrymosa". La peça en si és una de les millors, si no la millor, que he escoltat en la meva vida. I porto unes quantes. Tota ella és sensibilitat i al mateix temps, un ritme trencat, una cosa marcial en algun punt, que va marcant l'inici de la pèrdua, la resignació i l'acceptació de la mort del ser estimat. Amb tot això en ment, ser capaç d'acompanyar les diferents fases de la música amb el so requerit en cadascuna d'elles, no és fàcil. Dins del meu món de filies i obsessions, per a mi, aquest tema ha d'escoltar-se amb auriculars d'alt nivell, o amb un sistema de màximes prestacions en sala gran; no, enorme. Sense terme mitjà.
El Requiem és una obra coral, on la quantitat d'estimulacions sonores t'arriben de tot arreu. No és un solo de res, tot és música; els instruments, amb les veus principals i els cors dialogant entre ells, formen part d'un tot. La dificultat de reproduir de manera satisfactòria per a l'oïda exigent és alta. No és el Requiem de Verdi, exagerat per al meu gust. Aquí no hi ha grans protagonistes, tot té el seu lloc. Tot ha de tenir la seva participació i tot ha de sumar.
Als lectors experts els deixo la valoració correcta del que acabo d'escriure i definir. I als més novells comentar-los que l'anteriorment descrit no està al proveïment de qualsevol sistema d'auriculars per a poder fer-lo de manera correcta. Palma Audio DHS-1 ho ha fet.

Micro configuracions
Encara que els auriculars tenen uns cables dedicats per a connectar-los a un mòbil, no crec que a cap lector habitual d'Amics Hi-fi se li hagi passat pel cap que ho hagi fet. Efectivament, no.

Fins i tot així, he tingut la capacitat de poder treballar durant hores en l'ajust fi (per a la meva oïda), dels Palma. Com és possible això? En poder controlar la quantitat de sortida lliure que deixes a cadascun dels transductors de manera individual, pots ajustar de forma personalitzada els auriculars a les teves mancances o gustos musicals. Sense haver d'utilitzar el dràstic, obert o tancat. Podent jugar a un 0% i 20% d'oclusió, per posar només un exemple. Una versatilitat, protegida per patent, que ha de ser provada per a entendre de manera clara les bondats d'aquesta.
Conclusions
Palma Audio DHS-1 és un auricular amb mirada internacional. Tots els seus detalls estan pensats per a un públic acostumat a rebre qualitat a les seves mans. Segueix la senda d'altres marques espanyoles on la ubicació és casual, no fonamental.
Lliurament tot l'esperat pel preu i els seus acabats són similars a altres productes de referència en el mercat, encara que amb preus superiors. L'empresa cuida molt la seva imatge externa i tota la projecció que fan de la mateixa cap a l'audiència és mil·limètricament calculada.
La seva versatilitat en els ajustos de so els fa un punt superior a la competència en idèntiques condicions de prova. M'alegro d'haver pogut comprimir una mica més la meva agenda per a donar espai i temps a aquest producte.
Web Fabricador | Palma Audio |
Web Distribuïdor | Palma Audio |
Preu | 2195€ |
Fulla Tècnica | |
Manual d'usuari |
Més articles
-
Marantz PM-10. Purisme en D
Més audiòfil que melòman per prestacions i funcions addicionals. I en Classe D.
-
iFi Audio Zen DAC v.3, l'evolució intel·ligent
iFi Audio ZEN DAC 3 és l'evolució natural i amb sentit del seu antecessor
-