Perfect Stranger


A la fi dels 80, un jove DJ que venia del món de la ràdio, es va posar al capdavant d'un mesclador ECLER i uns giradiscos LENCO . Li tremolaven les cames i les mans. Davant d'ell, dues-centes persones amb ganes de viure una festa gran per una data tan assenyalada en la meva terra com Sant Joan. Vaig gaudir i vaig sofrir a parts iguals, encara que crec recordar que va ser un èxit. Faltava un mes per a complir 16 anys i aquest va ser el meu baptisme de foc en les discoteques.
Van passar els anys, i les discoteques, i les cabines de les discoteques, i mai podia veure complert el meu somni de gaudir del màxim en aquest moment, uns giradiscos Technics SL-1200. Fins a complir els 20 anys, no es va fer realitat aquest somni.
Amb aquesta entrada, segur que us queda clar que per a mi, un Technics no és un giradiscos qualsevol. Per a poder realitzar aquesta anàlisi he hagut de treure del seu lloc privilegiat a un altre monstre, l'EMT 948. Unir en un mateix paràgraf i en un mateix lloc els meus somnis és una cosa que us volia compartir perquè s'entengui una mica el que ve a continuació.

Technics SL-1210GR2, tracció delta-sigma
La música salva a la música. Aquesta idea es va apoderar de mi a l'instant de documentar-me sobre el protagonista del dia i llegir que una de les millores fonamentals dutes a terme en aquest sistema analògic consistia a aplicar en ell, els coneixements adquirits en el desenvolupament d'amplificadors integrats.
El GR2 és la quarta generació de tocadiscs de la signatura i la principal millora duta a terme en ella és la tracció del plat amb tecnologia de generació de PWM altament precisa i una conversió delta-sigma per a reduir errors en els senyals d'impulsió. Aquesta precisa tècnica ajuda a reduir les petites imprecisions de rotació i les vibracions per minut que no poden recollir-se amb les fluctuacions de velocitat (ululación i vibració) o les relacionis senyal/soroll. Per això, les vibracions per minut apareixen com a components de fase inversa en els senyals d'àudio i enfosqueixen la imatge sonora.

Una altra característica que passa més desapercebuda és l'augment de pes del plat en 800 grams, arribant als 2,5 quilos i ser multicapa d'alumini i goma en doble capa per a reduir al màxim la transmissió de vibracions al disc, i, per tant, a la càpsula fonocáptora.

Voldria afegir a aquestes característiques que aquest dispositiu ve configurat de fàbrica amb un preajust òptim per al dur treball de la discoteca; per això jo recomano el canviar-lo als meus lectors per a ajustar-lo més a la nostra afició. Just sota el plat, cal extreure'l amb cura per a no danyar el delicat imant de grans dimensions que incorpora, existeixen dos variadors, Brake (fre) i Torque (parell d'arrencada). Estan ajustats per a una frenada forta i una arrencada ràpida. Crec, sincerament, que en el nostre cas, posar les dues coses al mínim és el més acurat amb els nostres preuats vinils.
Equip utilitzat en les proves
Font de so:
» Technics SL-1210GR2
Amplificació de potència:
» Cambridge Audio EVO 75
» iFi Audio Zen Air Phono
Altaveus:
» Legacy Audio Signature
» RadioTehnika Giant FS-100N
Cables:
» Wires4Music en cablejat:
» Horus Hybrid interconnexió RCA
» Evolution en altaveus i xarxa elèctrica
Rack personalitzat
L'ajust d'un sistema analògic és un autèntic mal de cap. I al mateix temps, una font inacabable de sensacions sonores que et segueixen i et persegueixen de manera constant. Ajustar un braç i una càpsula és una experiència que pot ocupar-te tota la vida. No tant des del punt de vista òptim o seguint les recomanacions dels distints fabricadors, això és un altre tema. Em refereixo a la manera que pots jugar amb el so obtingut modificant de manera lleu els pesos sobre l'agulla, la linealitat del recorregut i intentar discernir si en els passos finals dels vinils, aquest està ben ajustat i no força el recorregut més cap a la dreta o esquerra, donant un resultat sonor incorrecte. De veritat que et pots perdre, encara que al mateix temps, per a les persones exigents, les més exigents de totes, ajustar fins al punt malaltís un sistema analògic és possible. Mentre que un de digital encara queda lluny d'aquest nivell de personalització. Parlo en l'actualitat, veurem com evoluciona això en el futur, ja que a nivell digital estem en els primers anys 80 dels giradiscos. Crec que tots ens entenem amb aquest comentari.
Fins ara m'he centrat molt en els aspectes tècnics del giradiscos per un bon motiu. I us ho transmeto amb sinceritat, ja que això no s'hauria de perdre mai entre l'escriptor i els seus lectors. Totes les sensacions i característiques del so, que comentaré a continuació, han de tenir en compte un punt fonamental, i és el següent: Tant el giradiscos, com la càpsula i el previ de phono eren nous per a mi. Per tant, dir que el so és gràcies a un o a un altre és, simplement, fantasiar, i no és el meu estil.
Simple Minds / In the city of lights

Us he parlat de nostàlgia, per tant, el millor és posar el que escoltava per aquesta època. I aquí estava el concert que aquesta mítica banda va fer a París. Veure-ho girar amb aquesta llum blava negra és una cosa que em mou per dins l'estómac i em fa perdre tot el poc criteri que em queda en aquesta vida. És la meva joventut, els meus somnis i... la meva banda i la meva giradiscos. Technics SL-1200 MK2 sempre va ser meu i mai ho vaig tenir. Amb la quarta generació de la família en el meu saló m'adono que no estava equivocat i aquesta és una màquina extraordinària que pot ser igualada, fins i tot millorada, però a un preu desbocat. La claredat de so de concert, amb les seves arestes de freqüències «perdudes», amb les seves entrades d'impacte gràcies a la bateria colpejada amb suavitat rítmica o força. Aquest afegit d'ambient que dona el món analògic respecte al digital... Per al meu gust, a l'ésser una persona molt centrada principalment en l'entorn digital musical, li feia falta una mica de lluentor al so, quedava una mica apagat. I tal com he comentat al principi, per la capacitat d'ajustar a voluntat molts dels paràmetres que et dona l'analògic, vaig llevar una mica de pes a l'agulla, una mica menys del recomanat pel fabricant, Ortofon, i el resultat ja em va agradar més.

Aquesta configuració donava una mica més de soroll i chisporreo, encara que al meu entendre, era un preu que pagava gustós amb la condició d'ajustar el so extret al meu gust. No us deixeu intimidar mai per mètriques exactes o dades del fabricant. Utilitzar-los com una gran referència per a ajudar-vos en el treball, i res més. Sempre creure a la vostra oïda, encara que aquest mal, és la vostra entrada de música. No tenim una altra.
Vaig escoltar fins a l'avorriment una mateixa cara del disc per una bona causa. Hi ha una cosa que depèn només del giradiscos i es pot discernir i separar amb facilitat de la resta dels components respecte la qualitat del so lliurat. Les discogràfiques, coneixedores que, en la majoria de casos, els usuaris dels vinils no disposen de tocadiscs de grans prestacions, utilitzen la part central dels vinils per a posar els seus temes més rellevants o importants. Deixant la primera part per als quals necessiten de més dinàmica i la final per a les composicions més relaxades. Un mal calibratge del moviment del braç o un skating (patinada) poden fer que en la part final del vinil, un canal soni més que un altre, en friccionar un costat del solc més que de l'altre, o que l'agulla «surt-te» un solc. L'anti-skating és la solució i, no obstant això, pot convertir-se en el problema si actua de manera agressiva, provocant el primer problema esmentat, l'incorrecte senyal dels canals.
I el resultat va ser un equilibri total entre el principi i final del vinil, no hi havia manera de localitzar possibles errors. Això només és mèrit del giradiscos i ho té.
Els peus de desacobli del Technics SL-1210GR2 són un signe d'identitat i al mateix temps un prodigi d'efectivitat. En venir del món professional, la necessitat d'ajustar a tota velocitat el nivell del giradiscos i deixar-lo correcte no és una opció sinó una necessitat. I en això és excel·lent.
Algunes de les funcions que porta, com bé us podeu imaginar, no formen part de la nostra afició, com el pitch o ajust de velocitat. Algun de vosaltres vol escoltar els seus vinils a una velocitat que no sigui l'exacta?

Conclusions
Quan un producte surt al mercat, amb unes propietats tan excel·lents, no és estrany que tothom vulgui gaudir d'ell. Technics SL-1210GR2 és un giradiscos professional, amb característiques professionals i que pot ajustar-se sense gran esforç a les necessitats de l'usuari domèstic, aconseguint un producte excel·lent a un preu que es deixa pagar.
En tenir una estètica molt plagiada per múltiples competidors, no té aquest aire d'exclusivitat que altres creacions sí que tenen. Ara, el so ho té tot, i més.
Web Fabricador | Technics |
Web Distribuïdor | Technics |
Preu | 1999 € |
Fulla Tècnica | |
Manual d'usuari |
Més articles
-
Verus Canor David, qualitat bíblica
La quantitat d'hores invertides en el seu desenvolupament es nota en el resultat final.
-
Cambridge Audio EVO CD, ecosistema musical
Possiblement, he dedicat més temps a entendre aquest producte que a escoltar-lo de forma detinguda i
... -
NuPrime STA 9, Classe A/D
NuPrime STA 9 pot ser la porta d'entrada a l'alta fidelitat de referència.