No Surrender
Josep Busquets

Josep Busquets
Bowers & Wilkins 805 D4

Fa poc temps tenia a casa el model B&W 705 S3 , podríem dir, la seva versió inferior en preu i prestacions al qual actualment protagonitza aquest escrit, el magnífic B&W 805 D4. Però abans del començar a parlar d'ells, voldria contar-vos una mica d'història. Aquest serà el primer de tres. Tres productes que han estat de manera simultània en el meu saló i que tindran cadascun d'ells la seva pròpia anàlisi de producte, com aquest, de manera individual, però que han coincidit en el temps a la meva casa. De Marantz, l'amplificador integrat PM-10 i el reproductor de SACD SA-10; Bowers & Wilkins, el model de prestatgeria 805 D4; i tot això cablejat amb Wires4Music. Què més es pot demanar per a una Setmana Santa? Audiofília de primer nivell.


Bowers & Wilkins 800
Possiblement, la majoria de nosaltres seriem molt felices de poder disposar d'algun d'ells a casa.

La memòria m'ha jugat tantes males passades en la vida que ja procuro no fiar-me molt d'ella. L'èxit comercial d'un producte ve sempre donat per la capacitat d'aquest, de fixar en la ment dels aficionats la seva presència. Quan vaig veure els altaveus em van recordar de manera immediata als Formation Duo, estava convençut que tenien la mateixa estètica fins que ho vaig comprovar i vaig veure que eren molt semblants, encara que no igualis. I em va donar la curiositat i vaig visualitzar molts models anteriors fins a descobrir alguna cosa que em va sorprendre de manera clara, encara que tinguem la idea que els models de Bowers&Wilkins són molt semblants, o idèntics, l'absoluta veritat no és aquesta. Canvien i canvien molt si prenem com a mesura una seqüència d'anys prou llarga. Fins al punt que podríem pensar que no estem parlant de la mateixa signatura, i és aquí on comença la màgia de tot. Els seus canvis estètics i de so són molt lleugers entre versions consecutives i molt més evident si ens saltem 2 o 3 versions. I continuen sent reconeguts els seus models com una referència dins del sector, els reals i... les imitacions, que existeixen moltes.


Bowers & Wilkins 801
Aquí va començar una història d'èxit empresarial i els somnis de molts aficionats.


Bowers & Wilkins 805 D4




Documentant-me una mica, he trobat una curiositat que us comparteixo. L'anterior sèrie, és a dir, la D3, tenia una estructura interior reforçada amb alumini i eliminació de soroll per moviment de transductors, que ho evacuava fins a la part posterior de l'estructura; i que als models 804 i 805 D3 no van poder ser implementats. Aquesta petita injustícia històrica ha estat revertida i actualment tota la sèrie D4 disposa d'idèntics avanços tecnològics, exceptuant el model estrella B&W 801 D4, que per les seves pròpies necessitats i filosofia, disposa de moltes més millores que possiblement seran difoses als altres membres de la sèrie en posteriors lliuraments.




Dades bàsiques



Si vol veure la descripció exacta prem aquí, encara que jo destaco que estem parlant d'un dues vies, amb un tweeter d'1 polzada dins de el seu encapsulament especial i un con de 6,5 polzades que fa les funcions de mitjans i greus. Té un rang de freqüències de 34Hz a 35kHz, una sensibilitat de 88 dB (tenir en compte amb l'amplificador es vulgui utilitzar). La impedància és de 8 Ω i l'amplificador associat ha de poder lliurar de 50W – 120W. El seu pes és d'uns 16 quilos per cada caixa.


Bowers & Wilkins 805 D4

Amb aquestes dades a la mà, podem dir que les amplificacions a vàlvules amb ells poden tenir un desenvolupament una mica pobre, tret que siguin models híbrids.


L'acabat de producte, en aquest cas, negre brillant, és el que podem esperar pel preu d'aquests. Tots els seus detalls són cuidats i no soc capaç de veure alguna cosa que no m'agradi en ells. A més, pot biamplificar-se, per a aconseguir un petit plus, que qui pugui pagar-lo, val la pena. En aquest punt, poder jugar amb diferents qualitats de cables i amplificadors, seria una cosa que podria bloquejar el meu temps durant setmanes. És un somni pendent.


Entre els elements que més em criden l'atenció, està l'alumini que dona cos a tot el recinte. En la part posterior té forma de radiador. Sincerament, desconec si serveix per a radiar la calor que li produeix l'enorme filtre divisor que es troba en l'altra cara (la interna) o bé és per a reforçar encara més l'estructura d'aquest.


Equip utilitzat en les proves

»Font de so:
» Marantz SACD SA-10
» Roon Labs en PC dedicat
» Amplificació de potència:
» Marantz PM-10
» Altaveus:
» Bowers & Wilkins 805 D4
» Cables:
» Wires4Music en cablejat:
    » Horus Hybrid interconnexió RCA
    » Evolution en altaveus i xarxa elèctrica
» Rack personalitzat


Marantz SA-10 y Marantz PM-10

Les característiques que us esmentaré en la següent part de l'article no tindrien cap sentit si obviem la part electrònica que mou aquests altaveus. Per això, ha de tenir-se en compte que el descrit és gràcies, en part, a la resta dels components utilitzats, incloent-hi els cables, font de controvèrsia sense cap sentit en l'afició.




Jacqueline du Pré

Jacqueline du Pré



La seva capacitat de reproduir de manera excelsa el violoncel de Jacqueline du Pré em va mantenir hores i hores gaudint d'un enregistrament que té més anys que jo. Vaig quedar bloquejat, absort, perdut, durant alguns dies, sense voler provar res diferent a les cordes i vents de la música clàssica. La claredat dels instruments, en la seva part més alta, amb la naturalitat de les fustes i les petites "osques" en el so que es percebien de manera diàfana em feien tenir pànic escènic de canviar d'estil musical.


El concert N.1 de Camille Saint Saëns l'heu d'escoltar de totes totes. Quedes atrapat en el seu ambient, sense poder sortir d'ell (ni ganes de fer-ho). L'energia amb la qual interpreta aquesta obra està per sobre del que podem considerar una interpretació rutinària. Ella sabia que la seva malaltia acabaria amb la seva carrera en pocs anys, i cada enregistrament, cada concert, l'havia d'aprofitar al màxim. Viure al màxim i a tota marxa amb un violoncel, perquè el temps se li acabava. Amb 28 anys va haver d'abandonar la seva carrera.


Per tant, aquesta peça és monumental per a poder gaudir del so de les cordes quan són premudes amb suavitat, o ben atacades amb l'arc amb tota la seva contundència. La vibració de corda i fusta del Stradivarius Davidov et trenca per dins. Com a anècdota, actualment, aquest violoncel el utilitza Yo-Yo Ma.. Crec que ara es pot entendre millor el motiu pel qual, quan alguna cosa és capaç de fer sonar això bé, no vulguis sortir d'aquest enregistrament.




Conclusions



Aquest altaveu sorprèn per la capacitat d'expressió musical a volum alt sense immutar-se. Sofreix l'acústica de la sala mentre l'estructura del BW 805 D4 segueix sense mostrar vibracions. No és màgia, és un interior realment reforçat i una evacuació de vibracions, senzillament brillant.
És per aquest motiu que pot substituir a models de grandària més grans que ells sense perdre per a res la seva força. La capacitat de moure aire de manera solvent i amb dinamisme, al costat d'una grandària mitjana de monitors de prestatgeria, el fan molt desitjable per a entorns domèstics, on la presència del mateix és vital.


Bowers & Wilkins 805 D4
Poden veure's les connexions i estructura reforçada d'aquests altaveus de primer nivell.

És versàtil amb els estils musicals, no sent classificable en cap d'ells, ja que és polivalent, i pot reproduir amb tota la veracitat un quartet de corda, música rock o pop. Només mostra els seus límits en el home cinema (on necessita de més acompanyament) i, per als més puristes i exigents, en la veu de tenors i sopranos. El no disposar de con dedicat als mitjans sempre és una dificultat per a aquests entusiastes musicals, que poden remeiar-ho amb el model BW 804 D4




Bowers & Wilkins 805 D4
Aquests altaveus estan disponibles en quatre colors diferents.


Discografia recomanada
Logo Amazon Logo Tidal
Discografía Amigos HiFi Play Play
 
 
 

Dades Bàsiques (Espanya)
Web Fabricador Bowers & Wilkins
Web Distribuïdor Masimo Consumer
Preu 8800 €
Fulla Tècnica Veure
Manual d'usuari Veure