No Surrender
Josep Busquets

Foto Josep Busquets
Diapason Karis III

L'icònic Bruce Lee tenia una frase emblemàtica que deia “Be Water my friends”. Amb ella volia expressar un concepte de vida, pel qual, has de tenir un objectiu clar en la teva vida i alhora, ser flexible al mateix temps per a aconseguir-ho. Com l'aigua, sempre buscant el millor camí i amb menys resistència per a aconseguir la seva principal comesa, arribar al final.


Qui us està escrivint aquest text, no és gens flexible ni emmotllable. Tot el contrari, soc rígid, perfeccionista i bastant obsessiu amb l'obtenció del repte plantejat. Només en un moment de la meva existència em torno aigua, amic meu. Quan dialogo musicalment amb un component per a intentar “escoltar” el que em diu a cau d'orella. Són molts anys trepitjant aquest planeta com per a anar amb pretensions que no em corresponen. El mèrit del so i la seva transformació en mi, són només atribuïbles a ells, actuant jo, únicament, com a notari del regne.


Diapason Karis III

Petita anècdota personal




Després d'un temps d'escoltar els Karis III de Diapason, em trobo conversant amb l'importador per a Espanya i Portugal d'aquesta marca i li comento que ha d'escoltar una òpera barroca, de la qual ja he parlat en més d'una ocasió, Ariodante. Al poc temps de tenir aquests monitors a casa, vaig tenir apetència per escoltar aquesta obra.


Alessandro Schiavi, fundador de la signatura; té una biografia realment interessant. Als 17 anys va començar a treballar en gravacions per als arxius del Festival Internacional de Piano de Brescia i Bèrgam, celebrat en teatres i esglésies barroques del segle XVII. El Festival se centrava principalment en la música dels segles XVII al XIX, amb obres d'artistes barrocs i romàntics.


Diapason Karis III

Possiblement és casual, no causal. Possiblement no té res a veure, encara que no crec que sigui així. A determinades edats som el pòsit de la nostra vida, el resultat de totes les experiències viscudes i les noves ens impacten menys que quan érem joves. La connexió barroca existeix.


Diapason Karis III

Diapason Karis III




Una de les sorpreses majúscules que et trobes en descobrir la peculiar manera de pensar d'aquest fabricant la tens a l'hora de realitzar la distinció entre sèries. Quan algú té en el seu haver un nom reconegut per tot el món com és Diapason Adamantes, el més lògic és utilitzar-lo. I, siguem sincers, abusar d'ell. Quantes vegades no hem vist estirar un filó fins no donar més de si.


Doncs res de res. Com si anessin dos productes diferents, ens trobem amb Adamantes V i amb Karis III. Sent aquest últim com una reducció en grandària del primer a escala exacta. Tots els detalls, matisos i acabats són idèntics en els dos models. Bé, tots no. Karis és el petit i per això ha d'adaptar la mesura dels seus transductors al seu ajust adequat. Vist en fotografia, sobretot si no tens un punt de referència per a orientar-te en la grandària real, són indistingibles.


Diapason Karis III
Detall per a fer-se una idea de la grandària dels altaveus.
    Algunes dades bàsiques per a saber quines són les seves característiques principals:
  • Resposta en freqüència: 60/20.000 Hz
  • Transductor de greus: 110 mm Direct Drive Polimetilpenteno
  • Tweeter: Cúpula tova de seda de 20 mm
  • Eficiència: 87 dB/1W/1m
  • Freqüència d'encreuament: 3.000 Hz
  • Impedància nominal: 8 ohms
  • Impedància mín.: 7,2 Ohm/300 Hz
  • Tipus altaveu: rèflex darrere
  • Pes: 4,5 kg
  • Dimensions (ample x fons x alt): 190 x 260 x 285 mm

Amb aquestes dades al cap, us puc assegurar que el primer impacte visual en desembalar els altaveus i veure'ls per primera vegada va ser de descobriment. Possiblement, aquests són els altaveus més petits que he tingut a la meva sala i al mateix temps no era això el que em tenia absort. Era la seva bellesa, la seva extremada bellesa. Els meus ulls es van clavar en cadascun dels detalls d'aquests Karis III. En tenir un pes moderat, els sostenia amb les dues mans com si aquest fos el meu bé més preuat. El treball realitzat a la fusta; siguem més precisos, Noguera Canaletto, diguem que no és l'habitual que fan els altres fabricants. En cap moment tens el “efecte caixa” sinó més pròxim a moure un bloc de fusta natural entre les teves mans. Si no fos per la consciència del preu d'aquest component, t'agradaria jugar amb ell com si fos un gat. Estic boig? No ho crec. Simplement, gaudeixo de la nostra afició de manera plena.


Diapason Karis III

Tenen un port ventilat posterior. Per les seves dimensions, algú pot creure que es poden col·locar en qualsevol prestatgeria. Res a dir, cadascun perd els diners com vol. A la meva sala van arribar amb uns peus magnífics. Poder moure els altaveus uns pocs centímetres cap al costat correcte, converteixen una experiència bona en excel·lent. Optimitzar al mil·límetre el nostre sistema actual fa que gaudim el moment i ens preparem, amb molts més arguments i coneixements, per als passos posteriors.


Estic generós i us conto una altra anècdota. Quan Eric García d'Artesania Àudio va venir a casa a muntar el Exoteryc Rack PRO vió els Diapason i es va quedar amb ganes d'escoltar-los. Una vegada acabem el treball, vaig tornar a muntar el sistema que ja sabeu i armats amb la tauleta i el Roon li vam donar curs als gustos d'Eric. Ell és una persona acostumada a les grans fires i demostracions internacionals de productes de primer nivell, on Artesania Àudio sempre està amb els millors. És a dir, amb altaveus i amplificadors de grandària NO humana. S'entén ara la seva curiositat amb aquests Karis III? Doncs bé, les seves exclamacions de sorpresa haurien de ser les conclusions finals d'aquest article.


I us poso una breu explicació que l'empresa dona en la seva pròpia web i que considero important fer destacar: “La tecnologia Diapason Direct Drive aplicada al woofer, desenvolupada en col·laboració amb l'empresa noruega SIGUIS segons les especificacions de Diapason, permet connectar directament els connectors posteriors al woofer, sense utilitzar un circuit de pas baix. El resultat és una experiència auditiva que percep les baixes freqüències reproduïdes de manera ràpida i realista.”.


Diapason Karis III

Equip utilitzat en les proves

Font de so:
» EMT 948
» Nuprime DAC 9X
» Roon Servidor
» Qobuz Studio
Amplificació de potència:
» Bow Technologies WAZOO XL
Altaveus:
» Diapason Karis III
Cables:
» Wires4Music en cablejat:
    » Horus Hybrid interconnexió RCA
    » Evolution en altaveus i xarxa elèctrica
Rack Hi-fi:
» Artesania Àudio Exoteryc Rack PRO


Abans de donar pas a les valoracions musicals, comentar una altra influència provocada pel nostre convidat. Dins del grup d'analistes habituals, soc dels primers a abraçar el so digital. Ara no és gens estrany, en el seu moment va provocar un cert renou. Perquè amb aquests altaveus he tingut la necessitat d'utilitzar de manera indistinta tant el giradiscos EMT 948 en analògic, com Qobuz-Roon-Nuprime en digital. Per què? I jo què sé, la música mana.



D'U2 fins a Montserrat Caballé


Diapason Karis III


Fa molts anys vaig entrevistar un mestre de cant a la seva casa de Barcelona. Més enllà de l'entrevista en si, entaulem una bona relació i em va ensenyar l'enorme diferència que existeix entre volum alt i omplir amb volum una sala. Projectar la veu a un punt o omplir amb ella l'espai. Us comento això, perquè existeix un tema d'U2 que és tot un tractat sobre aquest tema, fora de la lírica. I segur que tots vosaltres ho coneixeu. El famós “With o without you” comença amb unes notes repetitives i al poc temps, una freqüència “portadora” marca la personalitat del tema. Sobre aquesta base musical, omnipresent tot el temps, es desenvolupa damunt d'ella la cançó en si. Aconseguir reproduir la portadora, que omple la sala (en el meu cas, 30 m² quadrats!), amb un woofer, perdó per l'expressió, ridículament petit, és impactant. I l'expressió vocal de Bono és clara i diàfana, damunt de la base, sense gargotejar res el so, escoltant un nivell mig-alt, 21 graus de temperatura de la sala i baixa humitat ambiental. Utilitzo una versió remasteritzada de l'any 2007 en 16/44.1 de Qobuz a través de Roon.


Amb aquesta experiència, em llanço als sons del Carib de Third World i el seu “1965 (96è in the Shade”) i el seu reggae-pop. Amb aquest tipus de música busco l'espacialitat del tweeter i la seva capacitat de presència en sala, a més del seu nivell de lluentor i color. El soft-pop dels ritmes no emmascara per a res el so i és realment fàcil identificar tota la seva vivor i vivència d'aquest. Amb aquests dos temes vaig tenir clara la petjada sonora d'aquests altaveus i on havia d'anar.


Diapason Karis III

Vaig deixar aparcat el sistema digital per a activar l'analògic. Vaig apostar a doble o res i em vaig llançar a les gravacions d'una jove Montserrat Caballé. La morfologia d'aquests altaveus aquesta especialment dissenyada per a realçar les veus i, si aquestes veus són divines, el resultat és garantit. El que havia d'haver estat un passeig per corts de “La Boheme” es va convertir en l'escolta sencera de l'òpera (). No podia parar d'escoltar. El particular “soroll de fons” dels vinils, li dona alguna cosa a la música que, lluny de molestar, enganxa, i enganxa molt. I sobrevolant tot, la veu que venia dels cels, i que de tant en tant es projectava cap a la meva cara i em deixava clavat al sofà, rendit i desarmat davant l'arsenal vocal inacabable d'una autèntica diva de la lírica, sense màrqueting per a sobredimensionar-la sinó, només, qualitat a dolls. La veu de Montserrat no era humana; no tenia les nostres imperfeccions. Quan cantava era com escoltar la veu que ens venia d'una altra dimensió, paral·lela i inassolible al mateix temps. Reproduir això és molt complicat i amb Diapason Karis III ho he viscut, més que escoltat, a la meva sala, el meu temple particular on els déus, a vegades, escolten les meves peticions i responen a elles.

(): Senyors distribuïdors i fabricadors. Soc molt lent amb les revisions perquè em distrec molt.

Conclusions




No crec que ningú pugui escoltar aquestes Karis III sense dir immediatament això que “ha redescobert música en les seves gravacions”. El seu delicat tractament de les veus i la presència amb les quals és capaç de projectar-les cap als oients, estic segur que obriran un món nou a antigues gravacions que crèiem perfectament conegudes per nosaltres.


Diapason Karis III
Darrere de les cambres i els focus. mentre es prepara tot.

Les seves mesures compactes enganyen molt respecte a la seva capacitat real de cobrir una sala mitjana. Arriba fins als 60 Hz. Si respectem aquesta mesura, de regal, ens proporcionarà una experiència musical sense precedents en grandàries tan reduïdes. Són belles, elegants i punts d'atracció visual, amb els com, mostrar-les i no amagar-les és un punt fort que tenen.


Si disposes d'un sistema musical d'altes prestacions, amb altaveus que arriben als 25 Hz. i molt múscul associat; planteja't adquirir alguna cosa com això com segon sistema per a viure una experiència musical diferent. Si els millors instants de la teva vida, han succeït al pati de butaques, vivint altres vides turmentades, aquests poden ser els teus altaveus.




Discografia recomanada
Logo Amazon Logo Amazon
Discografía Amigos HiFi Carrito Play
 
 

Dades Bàsiques (Altaveu) (Espanya)
Web Fabricador Diapason
Web Distribuïdor Broker Àudio
Preu 4.175 €
Fulla Tècnica Veure aquí
Manual d'usuari

Dades Bàsiques (Suport/Peu) (Espanya)
Web Fabricador Diapason
Web Distribuïdor Broker Àudio
Preu 1.775 €
Fulla Tècnica
Manual d'usuari