No Surrender
Josep Busquets

Josep Busquets
Maranz PM-10

Fa poc us vaig parlar de l'els Bowers & Wilkins 805 D4; i qui li donava la vida necessària per a moure's era aquest amplificador integrat amb estructura doble monofònica i prevenció de la contaminació elèctrica entro els components principals, és a dir, previ i etapa de potència. Com ho fa? Amb doble font d'alimentació separada i aïllada. Si voleu fer amb mi un viatge a l'obsessió per la perfecció, comencem.


Saul Bernard Marantz (1911/1997) va ser un neoyorkino que va fundar una empresa dedicada a la creació de productes d'alta fidelitat en 1964, Marantz. Quan les empreses tenien noms de veritat. Posteriorment, va ser adquirida per Philips. Anys més tard, la divisió japonesa: Marantz Japan, va adquirir tots els drets de la marca. Es van fusionar amb Denon, creant D+M Group. Després va venir la seva adquisició per part de SoundUnited LLC i més recentment, aquesta última ha estat també comprada per Masimo Group (empresa italiana) creant-se Masimo Consumer.


Aquesta àmplia moguda en el món de la direcció només s'ha traslladat una vegada a la seva línia de producció, quan van decidir centrar-se en els productes d'alt nivell, deixant de costat la secció més bàsica. Breu, però crec que s'entén.


Fa anys, existia una regla no escrita que marcava els possibles preus màxims dels productes i, per tant, les limitacions als quals es veien obligats els dissenyadors de components a respectar per a no sortir-se de pressupost. En un punt determinat, això es va trencar i ja no importa tant el preu de venda al públic, sinó el que s'ofereix al públic. Una mirada a les vendes a nivell global, obviant una mica a les locals, fa possible que “alguna cosa” sigui interessant encara que costi d'assimilar.



Maranz PM-10

Marantz PM-10




Amb la mentalitat expressada en l'anterior paràgraf, s'ha dissenyat el màxim exponent que actualment la signatura pot donar en el seu model de referència, sense importar massa si les parts eren cares o havien de desenvolupar-los ells mateixos. Heu de tenir al cap, que parlem d'un producte “Referència”, que moltes signatures no haurien dubtat de posar com a segon nom.


El Marantz PM-10 pot funcionar com un amplificador integrat, pot funcionar com un amplificador monofònic (amb dues unitats) o bé, en sistemes extrems, poden arribar a treballar quatre PM-10 sincronitzats. Si la seva economia ho permet, les possibilitats són moltes. Em recorda a un antic anunci de televisió que deia: "Existeixen altres mons, però estan en aquest".


Entre les característiques que més em van cridar l'atenció, i és lògic, ja que el meu volgut Bow Technologies Wazzo XL és un desastre en això, és el seu control de volum. De 0 a 100 dB en salts de +/- 0.5 dB. Dues-centes posicions de volum. Aquest amplificador enorme de grandària el podries posar en la teva mesita de nit per a fer funcionar la ràdio per a adormir-te i trobaries el volum just perquè no et molestés el somni.


Hypex Ncore®


Aquest component passa a ser imprescindible i sempre present en les gammes altes de productes digitals. Fa un temps ja em va quedar un magnífic sabor de boca amb els Kii Àudio Three que els utilitzaven. Perquè ara, en aquest amplificador, apareixen quatre mòduls d'aquesta marca en configuració BTL (pontejada sense transformador). L'etapa de sortida de l'amplificador de potència alimenta directament tant els terminals positius com els negatius perquè exhibeixin una alta capacitat de potència. Així mateix, ja que el corrent induït dels altaveus no passa directament al circuit de terra, s'aconsegueix estabilitzar del voltatge, que serveix com a base per a l'amplificació, reduint el soroll i les interferències entre circuits perquè l'amplificació es dugui a terme amb major precisió.


Maranz PM-10
La sèrie 10 de Marantz està en dos colors, negre i champagne.

Control de balanç



Es pot balancejar el so d'aquest amplificador, no de manera fàcil encara que és possible. L'escola ultraortodoxa ens diu que el balanç no cal moure'l mai de la posició 0. I això és cert en un món ideal, on gairebé ningú viu en ell, per tant, per a corregir imperfeccions a la sala, posició d'escolta, material absorbent en dreta/esquerra, etc., poder donar una càrrega extra de sortida en un dels altaveus ens pot ajudar a equilibrar en so a la nostra sala. I aquest aparell el fa de manera quirúrgica, ja que podem dur-lo a terme amb salts de +/- 0,5 dB's. Una vegada configurat, es grava la selecció i ja queda prefixada per a la resta del temps.


PUREST



Una font de problemes, pel soroll en el senyal que pot afegir, són els circuits d'auriculars. Per aquest motiu, existeixen molts amplificadors que l'han eliminat directament. En el PM-10 disposem d'aquesta sortida. També tenim PUREST per a solucionar-ho. Amb aquesta funció podem activar/desactivar els circuits d'auriculars, bucle d'enregistrament i estat de senyal (per a desconnectar-ho de la xarxa després d'un temps d'inactivitat).



Equip utilitzat en les proves

» Font de so:
» Marantz SACD SA-10
» Roon Labs en PC dedicat
» Amplificació de potència:
» Marantz PM-10
» Altaveus:
» Bowers & Wilkins 805 D4
» Cables:
» Wires4Music en cablejat:
    » Horus Hybrid interconnexió RCA
    » Evolution en altaveus i xarxa elèctrica
» Rack personalitzat


Maranz PM-10
M'agrada veure els aparells per la part posterior. Amb els cables instal·lats. És la pura veritat, que molts tècnics en màrqueting ens impedeixen veure.

Emoció amb talent



Fa poc ja vaig publicar la meva anàlisi de Bowers & Wilkins i crec necessària la seva lectura per a entendre el conjunt de somni que he gaudit a la meva casa durant algunes setmanes. I en pròximes dates vindrà el SA-10 com a colofó final d'aquesta trilogia del so d'alt nivell. I no ens oblidem per a res del cablejat. Wires4Music fa temps que va estar de pas per la meva casa i fa poc que va tornar per a quedar-se per sempre. Curiosament, d'aquesta trilogia que parlava abans, només coneixia perfectament la qualitat de la meva sala i de "els meus cables".


Asseure't en el saló de casa, agafar el comandament a distància que controla tant el PM-10 com el SA-10 de Marantz; activar-los; agafar la tauleta i manejar Roon per a gaudir de l'àmplia col·lecció Qobuz és simplement un somni per als quals mai hem enyorat estanterias plenes de discos o cassetes o cd's. On l'essència és la música i el format és la part menys substancial del producte. Amb aquesta configuració de so pots centrar-te en la música, sent l'accessori, és a dir, la litúrgia de buscar, netejar, col·locar, etc., innecessària i baldia. Sempre m'he volgut desprendre d'ella.


Tant les plataformes de streaming com Roon fan seleccions automàtiques i, teòricament, "pensades" per als usuaris. Perquè moltes vegades, és en aquests moments on salta la sorpresa i un tema nou, una nova versió, una reinterpretació d'alguna cosa et fundi per dins. Són instants en la vida que et donen manxa per a continuar afrontant les necieses del dia a dia. Moments de llum en el gris monòton diari. I quan això succeeix, neix l'emoció si disposes del sistema necessari per a fer-lo possible, per això afegeixo la paraula TALENT. I vaig viure algun d'aquests flaixos de vida amb aquest sistema.


I si fas marxa enrere al reproductor i tornes a escoltar el mateix tema, serveix per a analitzar-lo i comprendre les seves bondats i els motius pels quals has implotat de plaer, no per a tornar-los a viure.


Maranz PM-10
No tot és escolta intensa, també existeixen els moments relaxats

I tornant a les meves paraules inicials, l'obsessió del PM-10 ve marcat pels seus detalls. La pantalla informativa LCD és una mica petita per al meu gust (també podria haver dit vista cansada, en el meu cas), però té la seva lògica. És la pantalla de visualització que emet menor soroll elèctric que pugui molestar al senyal acústic. I per això la utilitzen. No hi ha cap concessió a elements "còmodes" per als usuaris, com el Bluetooth o similar que pugui molestar al senyal sonor. Res. La seva filosofia de disseny ho posiciona dins d'una selecta i tala llesta d'amplificadors integrats "purs" i estrictes. Més audiòfil que melòman per prestacions i funcions addicionals. I en Classe D. Qui no s'hagi reciclat, ha de tornar a reescoltar aparells com aquest i replantejar-se les coses de veritat i de debò. Mantenir-se amb la lliçó apresa fa anys et fa perdre el present, l'única cosa certa de veritat.



Camilo Sesto Numero 1

Camilo Sesto - Número 1


Dins de les playlists personalitzades, apareix "Melina" de Camilo Sesto. Vaig directe al disc on surt aquesta versió i es diu "Número 1". En Qobuz està en 24 bits, 44.1 kHz. Per a mi, "Vivir así es morir de amor" és la seva gran cançó. Si anés en anglès, cantada per algun cantant nord-americà seria un èxit global. Coses de la vida. Encara que tampoc pots passar per alt joies com "Getsemani", "Alguna cosa de Mi". I quan ja vols arribar pel cap alt, a aquest punt de no retorn, on cantar a tot pulmó i fondre't amb els records més eixelebrats "El amor de mi vida".



Conclusions



Molts aficionats haurien de tornar a replantejar-se les seves reticències sobre l'amplificació digital o escoltar el Marantz PM-10 i sortir de dubtes. Qui no s'hagi reciclat de manera recent, pot estar pensant coses passades, sense cap fonament en l'actualitat.


El PM-10 té tocs de purisme audiòfil com de funcionament raonable i senzill. I demostra amb això que els dos mons poden conviure junts sense haver de prescindir de cap dels dos. Hi ha moments on només volem viure la música, i PUREST t'ho permet; i moments que volem viure amb música, i també és possible.


I la bellesa dels seus acabats, el color champange és magnífic. Dona una presència a la sala d'alt nivell. T'obliga a mirar-ho. No hi ha res més subjectiu que els colors, per a mi, el negre dona robustesa, solidesa i un toc professional. El champange dona categoria, elegància, senyoriu i exclusivitat.






Especificacions
Potència (8 / 4 Ohm RMS) 200 W / 400 W
Resposta de Freqüència 5 Hz - 50kHz
Distorsió harmònica total 0.01%
Sensibilitat d'entrada: MM 2.6 mV / 47 kohm
Sensibilitat d'entrada: MC 280
Sensibilitat d'entrada: Nivell alt 400 mV / 20 kohm
Sensibilitat d'entrada: Nivell balancejat elevat 800 mV / 40 kohm
Relació senyal/soroll: Nivell alt 111 dB(2V input/Rated output)
Relació senyal/soroll: Power Amp Direct IN 113 dB
Discografia recomanada
Logo Amazon
Discografía Amigos HiFi Play
 
 

Dades Bàsiques (Espanya)
Web Fabricador Marantz
Web Distribuïdor Masimo Consumer
Preu 10000 €
Fulla Tècnica Veure
Manual d'usuari Veure