No Surrender
Josep Busquets

Josep Busquets
Luxman L-507Z

En quantes ocasions no he llegit anuncis de particulars que venen productes d'alta fidelitat a un preu interessant, o no; i que en el cos de l'anunci escriuen alguna cosa semblança a: «amb només 30/40 hores d'ús. Producte nou.». Ni una, ni dos, ni tres vegades, sinó moltes més ho he vist. Doncs bé, us comento una cosa, en DAC’s, si la sortida no és valvular, amb solo poc més d'una hora ja saps com sona de veritat. Ara amb amplificadors, etapes de potència o les múltiples variacions que existeixen avui dia d'això, si no els tenen funcionant un temps llarg, que pot variar de 25 a 50 hores de treball real, ni t'acostes a les possibilitats del dispositiu. Si parlem d'altaveus de gamma alta, amb transductors de mesures importants, suma-li moltes hores més.


En aquest punt, em paro un altre moment per la importància d'aquest. En l'alta fidelitat de consum, obtenir una satisfacció immediata de la inversió realitzada en el sistema és gairebé necessitat. I els fabricants ho saben, per aquest motiu mai esmenten temps de rodatge de l'aparell o component. En l'Alta Fidelitat de primera categoria, el coneixement és virtut i per això, els temps de preparació del sistema són vitals, necessaris i no obviables. I els fabricants ho saben, encara que no tots els aficionats. Algú pot queixar-se d'això i dir que haurien d'explicar-ho de manera clara, però sabeu què passa, mai han venut un Ferrari amb un manual de conducció (manejar, per als meus amics llatins), m'enteneu la idea?



Luxman L-507Z

Luxman L-507Z


Aquest amplificador integrat clàssic fins a la medul·la, podria barrejar-se dins d'una botiga vintage, on només es poguessin veure els frontals dels aparells i passar desapercebut. El respecte per les línies intemporals és tan gran que un no veu diferències significatives sobre altres models amb molts anys a l'esquena fins a... que ho toca amb les mans. El selector de fonts, el volum, els ajustos de to, etc. Tot té un tacte delicat encara que no fràgil. En més d'una ocasió he hagut de ser delicat per a no trencar, aquest no és el cas. La solidesa de la carcassa i tot en conjunt és gairebé militar. El lliscament dels dits i el metall que t'acaricia als mateixos mentre modifiques el volum de la sala t'omple. Gairebé tant com la música.


Donar-li al botó d'encesa i anar escoltant com es van activant internament els diferents components, sentint un petit espetec en cada fase d'aquest. Posar en marxa la música i anar pujant gradualment el volum fins al nivell adequat al moment i estil musical triat. Asseure't i veure els vúmetres moure's al ritme de la teva selecció personal és una cosa que em retorna a les meves llargues hores veient el foc consumir la llenya, en la llar, de la meva casa de camp.


Luxman L-507Z

Solament en el moment que mires al Luxman L-507Z per darrere, t'adones que és un producte dels nostres dies, amb totes les connexions modernes actuals, amb tot el coneixement i saber fer d'ara. D'una bellesa i detall que antany no cuidaven. El vintage real té severs problemes de connectivitat, i es perd tota la poesia i mestratge, amb unes connexions bastant pèssimes en el seu conjunt. En aquest altre punt, no fa falta ni dir-ho, L-507Z gana de golejada a qualsevol amplificador dels anys 70, qualsevol. Aficionats acèrrims del vintage, prenguin torn per a sacsejar-me, malgrat tot, continuaré defensant la meva postura.


El Luxman L-507Z és el primer model de la sèrie Z. Sentint-ho molt, no puc fer comparacions amb els models anteriors, ja que cap d'ells havia visitat la meva sala, i per això, m'abstinc a donar opinió sobre ells. Així i tot, vull destacar el que la pròpia marca destaca, perquè tingueu coneixement d'alguna de les novetats presentades en aquesta sèrie Z.


Luxman L-507Z

El control de Greus (Bass) i Aguts (Treble) que pots manejar des del frontal et donen una possibilitat d'ajust en +/- 8 dB en els 100 Hz i 10Khz respectivament.



Mòduls LIFES


Luxman L-507Z

El successor del nostre circuit de retroalimentació ODNF, que ha contribuït a la qualitat d'àudio dels nostres productes amplificadors des de 1999. Hem desenvolupat un nou circuit de retroalimentació de l'amplificador, LIFES, que ha adquirit una musicalitat realista, fresca i rica i un rendiment d'àudio aclaparador. LIFES es basa en el concepte tècnic del nostre circuit ODNF que fa època i presenta excel·lents característiques dinàmiques sense retroalimentar cap dels senyals d'entrada d'àudio originals a l'amplificador principal, aconseguint una qualitat de so notablement natural, gairebé com si no hi hagués retroalimentació.  El disseny ha estat concebut i ampliat des dels primers principis utilitzant tecnologia de simulació i recerca minuciosa. Examinant rigorosament i combinant components especialment seleccionats, hem aconseguit característiques de rendiment supremes i un nivell de qualitat adequat per al seu ús en els productes de pròxima generació de Luxman. En produir la versió 1.0 de LIFES, en reinventar acuradament tot el circuit, aconseguim reduir la quantitat d'elements en paral·lel i millorar el rendiment. La distorsió en l'etapa d'amplificació s'ha reduït a menys de la meitat del nostre sistema anterior. L'etapa de sortida compta amb una configuració push-pull de triple paral·lel Darlington de 3 etapes i aconsegueix una potència de sortida de classe AB de 110W+110W (8Ω) i 210W+210W (4Ω). L'alta potència de sortida, comparable a la d'un amplificador de potència independent, crea sense esforç un escenari sonor natural, ple d'energia, per a impulsar amb confiança qualsevol sistema d'altaveus compatible.

ODNF significa «Només retroalimentació negativa de distorsió».
LIFES significa «Sistema de motor de retroalimentació integrat de Luxman».

(Paràgraf íntegre de la Nota de Premsa)


Una altra novetat per a mi ha estat la sortida d'auriculars frontal, a part de l'estàndard 6,3 mm (PHONES-2) existeix una balancejada de 4 mm (PHONES-1) per a aconseguir una major separació entre canals. A simple vista, creia que era una 3,5 mm. Sempre és important llegir el manual d'instruccions, amics meus.


Luxman L-507Z
Entre l'amplificador integrat Luxman L-507Z i els dos Mitsubishi de la part inferior, hi ha una diferència de 40 anys. Al mateix temps, s'integren perfectament en el rack musical.


Equip utilitzat en les proves

»Font de so:
» Roon Labs en PC dedicat
»NuPrime DAC 9X
»Amplificació de potència:
»Luxman L 507Z
»Altaveus:
»Legacy Àudio Focus SE
»Cables:
» Wires4Music en cablejat:
    » Horus Hybrid interconnexió RCA
    »Evolution en altaveus i xarxa elèctrica
» Rack personalitzat




El Messies



Prenent com a base de treball el format digital, tant en local com en remot, un s'adona que el tracte a la zona mitjana de l'espectre sonor és, simplement, d'escàndol. Per tant, gaudirem al màxim d'aquesta zona, on el Luxman domina de manera implacable i impecable. I com a petit homenatge al nostre convidat, la peça triada ha estat la dirigida per Masaaki Suzuki , com a director; Yoshikazu Mera, com a contratenor i el Bach Collegium Japan, que s'ha convertit, potser, en el millor conjunt japonès d'instruments d'època. Format per una orquestra de cambra d'uns 20 membres i un cor d'uns 25, el conjunt s'ha dedicat principalment a les cantates i altres obres corals de J.S. Bach.


Luxman L-507Z
El comandament a distància és exactament tal qual te l'esperes d'un producte d'aquest nivell. No defrauda.

Gravació en 16 bits, format CD, estèreo, en Qobuz . Als coneixedors de l'obra, suposo que tot món, sabrà que l'ús de veus i instruments barrocs, dona com a resultat un so mitjà, mig-alt en línies generals, amb excursions eventuals al màxim dels tweeters. En aquestes condicions d'escolta, la fatiga auditiva seria gairebé inevitable, però aquesta no apareix. Aquest punt és vital i decisori a l'hora de comprar un amplificador, ja que de poc serveix per als amants de la música clàssica o de cambra, principalment, si provoca fatiga auditiva amb relativa facilitat, obligant a escoltes més breus, que poden ser habituals als seguidors d'altres estils musicals, encara que poc freqüents en els anteriorment esmentats. Evidentment, no tot té a veure amb l'amplificador integrat, i el DAC NuPrime DAC-9X té molt a dir; ja ho tractarem en una altra revisió.


Luxman L-507Z

A més, tal com ho havia intuït en audicions en establiments, i comprovat al 100 x 100 a la meva sala, la claredat dels instruments i la seva ubicació espacial és tan clara i cristal·lina que pot, fins i tot, sorprendre algun amant del so més "barrejat" o "solapat". Aquesta transparència mítica de la marca pot sorprendre, al principi, descobrir coses noves en una segona fase, i tornar-se necessària per a molts en la part més elaborada i adobada dels bons aficionats.


Com a versió contrària a l'anterior, el soft rock, amb baixos profunds i de molt pocs Herzios, aconsegueix remoure els fonaments de la sala sense pujar gairebé el volum. És tan gran el lliurament d'intensitat als Focus ES, que en alguns talls aleatoris de temes arxiconeguts per tots, llegeixi's: Mad World, Hotel Califòrnia, etc., passes de notar tota la música en el teu cos... i sala, a tallar-se de cop, sense reverberació alguna latent, audible. Aquesta és la mà militar que controla les Legacy Àudio Focus SE, altaveus enormes.





Conclusions



Si la frase feta diu la veritat, que "en els mitjans viu la música", la música viu aquí. El tracte exquisit en aquesta gamma de freqüències és tan alt, que pot fins i tot sorprendre. No és un so per a tothom, encara que és impossible estar impassible davant ell. El seu nivell de distorsió és tan baix, que no produeix cansament alguna, sigui l'obra triada per a l'escolta que sigui. Tant dona si són només unes poques cançons o bé, les composicions completes de Wagner. No existeix la tan temuda fatiga auditiva, i que és tan difícil de detectar en una simple audició en un establiment.


Els seus altres elements intangibles, com la sensació que aquest aparell ha de durar tota la vida. És robust en tots els seus paràmetres i la seva facilitat d'ús i maneig, ho fan un company fidel a la sala musical.


L'únic petit problema que vaig tenir jo, però que és fàcilment solucionable per al futur propietari d'aquest amplificador integrat, és la connexió amb els altaveus, ja que utilitza una espasa i no és fàcil fer-ho funcionar amb una banana de connexió. Només això. Aquesta és la meva crítica negativa al Luxman, increïble no?


Especificacions

Potència nominal
110W+110W(8Ω)
220W+220W(4Ω)

Distorsió harmònica total
0,007% o menys (8Ω, 1kHz)
0,03% o menys (8Ω, 20Hz a 20kHz)

Relació senyal/soroll (IHF-A) PHONO (MM):
91 dB o més

PHONO (MC):
75dB o més

LINE:
105dB o més

Ajust de volum
Nou LECUA1000

Circuit de realimentació d'amplificació
LIFES 1.0

Consum
350W
886 W (sense senyal), 0,4 W (en espera)

Dimensions exteriors
440(ample) x 178(alt) x 454(fons) mm

Pes net
25,4kg (unitat principal)



@amigoshifi Luxman 507Z, NuPrime DAC 9X, Legacy Àudio Focus ES, Roon Core #amigoshifi #legacyaudio #hi-fi #luxman ♬ so original - amigoshifi
Discografia recomanada
Logo Amazon Logo Amazon
Discografía Amigos HiFi Carrito Play
 
 

Dades Bàsiques (Espanya)
Web Fabricador Luxman
Web Distribuïdor Ultimate Audio Elite
Preu 9690 €
Fulla Tècnica Prémer aquí
Manual d'usuari