Backdraft


Tornem per uns instants a la nostra postadolescència…
Us recordeu de la típica companya d'institut amb aparença de nena rica, que solia vestir de manera elegant i sòbria, ben definida, amb tot luxe de detalls? I vestia millor quan acompanyava als seus pares al concert de música clàssica? Sí? Us recordeu d'ella?...
Aquesta mateixa noia era capaç d'entrar, amb la mateixa elegància i port, en un local dels barris més conflictius de la ciutat, en el qual tocava un grup de jazz acústic al costat d'una veu femenina.
I en les primeres festes de l'institut, que eren una mica boges, per a sorpresa nostra, ballava com si fos una apassionada del rock de tota la vida... però, que quedi clar que mai perdia la seva elegància tímbrica, el seu detall i el seu ampli espai per on li encanta ballar.
Per si no us recordeu del seu nom, us el refresco: FOCAL KANTA 2
Hi ha noies més maques? Clar que sí, però a causa del seu alt pedigrí, la meva butxaca no donava per a convidar-les a sopar en el millor dels restaurants, per la qual cosa la senyoreta Focal Kanta 2, amb el seu agradable perfum ple de detalls i la seva rapidesa i escena, ja omplien tot el que la meva butxaca i gustos musicals podien permetre's.

Primer de tot i abans d'endinsar-me en el tema en qüestió, vull explicar la importància de tenir una sala preparada acústicament, encara que sigui parcialment, bé sigui una sala dedicada amb ressonadors, absorbents (també valen cortines absorbents, en cas de finestres o portes envidrades) i paranys de greus, o bé passant-me a l'altre extrem (llegeixi's el saló de casa), quadres decoratius de tela en algunes parets, plantes a les cantonades i, si es pot, cortines gruixudes.
No cal dir el fonamental que és la ubicació dels altaveus respecte al punt d'escolta, no hi ha un altre truc que consultar amb el fabricant i després, provar, provar i provar fins a trobar el seu "punt dolç"!
Ara explicaré breument sobre l'empresa FOCAL JM LAB:
Focal JM Lab és una empresa francesa fundada en 1979 per l'enginyer Jacques Mahul, especialitzada en el disseny i fabricació de sistemes d'àudio d'alta fidelitat. La seva seu i principal centre de producció es troba en Saint-Étienne, França.

- Productes: Focal JM Lab produeix altaveus per a la llar, altaveus i amplificadors per a automòbils, monitors professionals per a estudis de gravació, auriculars d'alta gamma i sistemes d'integració per a espais públics i privats.
- Innovació: L'empresa és reconeguda per la seva constant innovació en materials i tecnologies, com l'ús de cons de Polyglass, Polykevlar i el desenvolupament de tweeters de cúpula invertida, que han marcat tendència en la indústria de l'àudio.
- Control de qualitat: Focal controla tot el procés de producció, des del disseny dels components fins a l'acoblament final, la qual cosa garanteix una qualitat sonora excepcional i una reputació internacional.
- Fet a França: La majoria dels seus productes es dissenyen i fabriquen a França, mantenint un fort compromís amb l'excel·lència i la tradició industrial francesa.
- Reconeixement internacional: Focal JM Lab és considerada una de les marques líders en el sector de l'àudio d'alta fidelitat, amb productes emblemàtics com la sèrie Gran Utopia, reconeguda mundialment per la seva qualitat sonora.
- Home Audio: Altaveus d'alta fidelitat per a la llar.
- Car Audio: Kits d'altaveus i amplificadors per a automòbils.
- Pro Audio: Monitors d'estudi per a professionals del so.
- Auriculars: Des de models portàtils fins a audiòfons de referència per a audiófilos.
- Integració: Solucions de so per a espais públics, exteriors, cotxes d'alta gamma i iots.
Àrees de negoci
Equip utilitzat en les proves
Font de so:
» Mcbook air pro connectat a DAC/preamplificador Mitjançant cable Usb C a usb B
» Qobuz Studio
» RME Adi2 Dac Fs (-24dbs)
Amplificació de potència:
» Pass Labs X.250.5
» Accuphase P360
Altaveus:
» Focal Kanta 2
Cables:
» MIT AV3, Cables d'altaveu
» Van Damme Professionals, Cables XLR
» Kiuwxduy 10awg, Cables d'alimentació
» WAudio W-6000B, Filtre de Xarxa d'Alta Fidelitat

Com són les Focal Kanta 2? (*)
Aquestes poc agraciades estèticament (sota la meva opinió) Focal Kanta 2 són capaces de
manejar grans canvis dinàmics, la qual cosa fa que la música orquestral i simfònica sigui
particularment impactant, creant un escenari sonor tridimensional convincentment
gran, amb una ubicació precisa d'instruments i veus. (Tema "Els voici – Els Voici le
quadrile" de l'òpera Carmen de GEORGES BIZET) i (Tema "Simphony Nº1 3er mov. Allegro"
de RUTH GIPPS).
Si bé el seu so és generalment versàtil, els seus punts forts en precisió tímbrica, realisme
vocal i escenari sonor ho fan particularment adequat per a música clàssica, òpera i
jazz acústic o blues. No puc opinar molt d'altres gèneres musicals, ja que el meu
percentatge d'escolta d'aquests no arriba ni al 10%... Però m'atreviria a dir, sense una base
fonamental d'escolta i coneixement prolongat d'aquest tipus de música, que no es
queden enrere. (Tema "This is the end" de THE DOORS)
Seguim... La puresa dels aguts i mitjans és una característica destacada. El tweeter de beril·li contribueix a unes freqüències altes, suaus i dolces; l'extrem superior sona airejat i estès. El rang mitjà es percep com a extensiu i el seu balanç tonal s'inclina cap al costat brillant del neutral, però sempre sense alterar de manera flagrant les signatures instrumentals o vocals. (Tema "Xarxa sweet pee" de SEIKO MATSUDA) i (Tema "Domi epais le jasmin" de l'Opera "Lakme" de LEO DELIBES).
Quant al rendiment dels greus, els woofers de fibra de lli proporcionen un comportament propulsiu que omple la sala i un cop robust en l'extrem inferior.(Tema "Flight of the cosmic hippo" de BELA AFFLECK) Es nota una excel·lent extensió de greus per a la grandària de l'altaveu –que no és petit precisament-, els greus es poden descriure com a articulats i controlats i es tornen clarament profunds si la sala està ben tractada acústicament, com és el meu cas. (Tema "No Habiti Blues" de SAMARA JOY).
La capacitat de les Kanta 2 d'oferir un nivell sorprenent de transparència (Tema "Saw" d'AI KUWAVARA, STEVE GADD & WILL LEE) i (Tema "Alternate summer" de TOM HARRELL") i de reproduir les dinàmiques explosives d'un crescendo orquestral, és altament transparent a la font, afegint molt poc so propi, la qual cosa assegura que la integritat de la gravació es preserva fidelment (4rto Mov. 9a Simfonia de Beethoven)... i sincerament, castiga sense pietat com es castiga els dolents en una pel·lícula d'acció tronada dels anys 80's produïda per Yoram Globus i Menahem Golam, a les males gravacions. (Exemple de peli... "El Justicier de la nit" amb Charles Bronson).
L'escenari sonor és una de les principals virtuts de les Kanta 2. Els altaveus sobresurten a produir imatges hologràfiques i detalls subtils, oferint unes fotografies auditives de primera classe, contribuint a un escenari sonor profund i estratificat. (Tema "Spoksteg" de TINGVALL TRIO).
()Al llarg d'aquest text, veureu que apareix un tema musical, entre parèntesi. Aquest tema és un exemple auditiu de les qualitats i característiques de l'explicació
Les Focal Kanta 2 són uns altaveus amb alta eficiència (Però... però... però)
Tenen una sensibilitat de 91 dB, cosa que significa que poden ser impulsades eficaçment per una àmplia varietat d'amplificadors. (Però... però... però...) aquí ve el parany...
Per a les grans obres clàssiques simfòniques i l'òpera, el sistema ha de transmetre una escala immensa de contrastos àgils i enèrgics.
La dinàmica explosiva d'un crescendo orquestral de les Kanta 2 estarà ben recolzat si hi ha una àmplia reserva de potència per part de l'amplificador o de l'etapa de potència... Les Kanta baixen fins als 3,1 Ohms i quan tens una amplificació a l'altura... es nota i a més es nota molt (Tema "As the Jurassic World Turns" de la BSO de Jurassic World de MICHAEL GIACCHINO).

Característiques i peculiaritats
Com sempre dic cada altaveu té la seva oïda i cada oïda té la seva música, per a alguns pot sonar una cosa brillant en els aguts o pot mancar d'una certa emoció en alguns passatges "rockers", ho dic per aquells altaveus que mancant tenir un detall cristal·lí o fins i tot de bisturí quirúrgic o bé emfatitzen una certa tendència a l'opacitat, solen tenir inclinació a l'emoció purament musical entenent la música com un tot.
Les Focal kanta no és que no siguin emocionants, ho són i si com he comentat més amunt són impulsades per un quantiós lliurament de corrent molt millor, però potser manquen per a unes certes oïdes d'aquest plus d'emoció en detriment de l'espacialitat ordenada que precisen la clàssica o el jazz.
Un punt a tenir en compte és el seu període de rodatge:
Les Focal Kanta 2 requereixen d'un període de rodatge significativament llarg. Les meves impressions inicials van ser enganyoses, donaven un so una miqueta pastós i tunelizado... Després de consultar amb la mateixa empresa Focal em van dir que poden necessitar almenys sis mesos perquè aconsegueixin el seu rendiment òptim, moment en el qual els greus, l'escenari sonor i el rang mitjà s'assenten veritablement. En el meu cas al cap de tan sols un mes, van començar a enamorar-me. Fins i tot l'aspror inicial dels aguts es va esvair amb més rapidesa. Aquesta insistència en un període de rodatge prolongat no és un detall menor i en el meu cas va ser una veritable prova de fe, ja que, un dels meus grans defectes és la falta de paciència.
A continuació, mostro les caràtules dels temes exposats amb els quals he volgut exemplificar les virtuts d'aquestes senyoretes franceses.







Conclusió
Focal Kanta 2, l'estètica visual del qual, malgrat no ser del meu grat... això no vol dir que, sota la mirada d'un altre, no siguin boniques... La qualitat del so és sorprenentment detallista en els aguts, oferint una àmplia i tridimensional escena sonora, un color escènic tremendament agradable en els mitjans i amb uns greus brutals. Agressivament grans i alhora suaus (és com si Monica Bellucci amb 25 anys et colpegés en el pit amb la força de Mike Tyson). No és que m'hagin robat el cor, és que, si no hereto una gran quantitat de diners, em seguiran fins a la mort en aquestes escoltes diàries de música romàntica simfònica, barroca, renaixentista. D'emocionants bandes sonores modernes i clàssiques, jazz acústic o amb veu femenina (o, cosa que és el mateix, l'erotisme musical sensual en el qual la veu passa a ser un instrument més) o l'aspre, greu i delicadament decadent i dur blues primitiu o ja en menor mesura, rock, bé sigui dur, progressiu o simfònic i també alguna cosa de heavy metall.
Més articles
-
iFi Audio Zen DAC v.3, l'evolució intel·ligent
iFi Audio ZEN DAC 3 és l'evolució natural i amb sentit del seu antecessor
-
iFi Audio Valkyrie, assalt al poder
iFi Audio Valkyrie és un DAC sobredimensionat en molts dels seus aspectes per a aconseguir un
... -
Unison Research S6 Black Edition, el divo daurat
Extreu poder i al mateix temps és molt fàcil de controlar.