Perfect Stranger


A vegades les coses prenen vida pròpia i t'arriben a tu, sense saber molt bé el perquè. Quan la casualitat flueix, has de ser caut amb el teu ego i deixar-te portar. El que havia de ser una cessió d'uns altaveus de primer nivell, els JM320E; es va unir, per voluntat de l'importador per a Espanya i Portugal, Broker Audio, en una màquina de la felicitat sonora amb l'amplificació i el DAC de Konus Audio. Jean Maurer i Konus Audio són uns dignes representants dels quals podríem denominar com a Artesans de l'Alta Fidelitat. Aquest és el primer de dos articles, en el segon em centraré en Konus Audio.
Després de situar-los en sala, com sempre, van estar 24 hores per a climatizarse i adaptar-se a les noves condicions atmosfèriques i eliminar l'excés de condensació que podrien haver rebut durant el viatge. Això ho recomano a tothom. Ja sé que l'interessant és posar-los en funcionament de manera immediata, pels nervis i l'emoció. Recomano controlar-los i fer les coses bé.
Història
Jean Maurer, enginyer suís, va crear el seu primer altaveu en 1969, el model JM210. Fundant de manera oficial l'empresa que porta el seu nom l'1 d'abril de 1971. Amb el model 240, la seva primera versió de tres vies. Va aprofundir en l'estudi de la sobreexposició de freqüències en la zona mitjana per a aconseguir un efecte més agradable a cau d'orella humà. Si bé, com a enginyer, sempre ha estat un bon amant de les xifres i dels números, com la seva tesi de final d'estudis demostra, mai ha deixat de banda el factor humà i la percepció d'ell que tenim.
En 1973, Jean Maurer va conèixer al professor Mario Rossi i a l'enginyer Hubert Massin. Amb ells, va descobrir els nous mètodes de simulació i modelització dels ports de ventilació bass-reflex de Thiele & Small, destinats al woofer i al volum de greus de l'altaveu. JM320A de l'any 1974 es va beneficiar d'aquests estudis.

Dos anys més tard, es va actualitzar el con de mitjans i es van reubicar les fonts emissores dels drivers en desplaçament geomètric, tenint un aspecte més semblant a l'actual, el seu nom JM320B.

JM302C veu la llum en 1980. Les seves principals innovacions són el tractament dels efectes nocius provocats per les vores laterals i seguir amb el treball realitzat inicialment en el model anterior d'aconseguir un filtre divisor de gran velocitat d'execució.

JM320D fa un profund treball en l'erradicació de les fonts internes parasitàries amb materials absorbents. Això va ocórrer en 1985. Dir que, estèticament parlant, aquesta sèrie ja té l'aspecte de les actuals.

En 2002 apareix la seriï E. Aquí es produeix un canvi en la manera d'entendre l'evolució de la marca. S'apliquen petites millores als seus productes de forma continuada, segons van evolucionant els seus coneixements, encara que això no es veu reflectit de manera evident en el seu nom. En el vídeo que enllaço en la part final, parlo del difícil que és millorar, a poc a poc, un producte i el resultat només és apreciable amb la mirada llarga i detallada.

Jean Maurer JM320E
El protagonista de la nostra història és l'evolució d'un altaveu que té a la seva esquena 50 anys d'evolució i perfeccionament acústic. No parlo de la marca, parlo de l'altaveu. La marca té els mateixos anys que jo. En mantenir la mateixa base, les millores aplicades a ell han estat acumulatives al llarg dels anys i això es nota i molt en el resultat final. Les característiques bàsiques del mateix les podeu consultar en el seu web, amb enllaç en la part inferior d'aquest article.

Truc Jean Maurer
A vegades, els fabricants posen noms que ofereixen una dificultat enorme a l'aficionat per a tenir una idea clara de quin model o qualitat teòrica té, respecte a la resta d'opcions, dins de la pròpia marca. Quantes vegades no ens hem trobat amb el dilema de voler saber més sobre alguna cosa sense haver de consultar a Internet?
La vida, amb mentalitat suïssa, és fàcil. JM320E = (J)ean (M)aurer (3) vies (20) litres de capacitat interna del recinte (E) versió. Segur que ja sabeu les característiques bàsiques de JM370F o JM220D.

La màquina de la felicitat
Unir, en el mateix moment, productes de màxim nivell fa que la teva experiència sigui molt superior a disposar de només un o dues d'ells. Primer us els detallo:
Equip utilitzat en les proves
Font de so:
» Konus Audio Digitale 2000
» Roon Servidor
» Qobuz Studio
Amplificació de potència:
» Konus Audio Integrale 2000
» Bow Technologies Wazoo XL
Altaveus:
» Jean Maurer JM320E
Cables:
» Wires4Music en cablejat:
» Horus Hybrid interconnexió RCA
» Evolution en altaveus i xarxa elèctrica
Rack Hi-fi:
» Artesania Audio Exoteryc Rack PRO

Encara que el fabricant suís recomana la unió dels seus altaveus amb una amplificació a vàlvules de potència generosa, els 33 watios del Konus Audio Integrale 2000, estat sòlid en A/B, ha estat un encert total.
Encara que parlo amb signe positiu sobre la combinació dels elements, podria fer-ho també en negatiu. Un cert grau de falta de definició fa possible, que gravacions mal realitzades o de baix nivell, puguin suportar el pas dels anys sense major problema. Fins que es troben amb aquest "bisturí làser" que tot el presenta, tot el fa audible, tot el que hi ha, i si falta, es nota la falta. Per aquest motiu, gravacions estimades passen a segon pla i altres ben valorades es converteixen en el mannà dels Déus de l'Olimp.
La projecció d'escena en sala és, en molts casos, imaginable i raonable. No pots demanar més a un altaveu que la seva capacitat lògica de grandària i capacitat pugui donar. Forçar-ho a donar més de si, normalment es penalitza amb una perduda de qualitat per distorsió, ja que el recinte no és capaç de suportar la pressió interna d'una forma satisfactòria i les vibracions generades, tant pels transductors, amb els seus impactes; com la pressió interna dels cons en el seu senyal de neutre, perjudiquen una nitidesa del so que hauria de ser perfecta en un món ideal.
Aquests altaveus superen les expectatives de forma àmplia. Fins a tal punt, que se'm fa complicat pensar, amb aquest rendiment, si la versió superior no seria excessiva en sala (30 m²). Ho esmento mode d'orientació per a possibles compradors.

Amb els JM320E he pogut omplir de microdetalls sonors la sala, generar un ambient on submergir-te dins d'ell i perdre la teva oïda seguint el pas de les diferents notes musicals, fluint amb absoluta normalitat dins del gran recinte, que és la sala. Dins del món dels ambients sonors que generen un clima embriagador, existeix un disc de Talk Talk, anomenat Laughing Estoc que és sublim. Encara que amb aquest sistema... decebia una mica la qualitat de la gravació, així que em vaig anar a Blue Banisters de Llana del Rei. Molts dels talls d'aquesta gravació utilitzen la tècnica de capes de so sobreposades, com si fossin peces de roba, una damunt d'una altra. Les més lleugeres, en la part més externa de l'escena, creant un "tul sonor", després, dins del camp generat per aquest "tul sonor" trobem acompanyaments musicals per a generar un entorn que abraça a l'element clau del tema, el més centrat i principal: el ritme i la veu de Llana del Rei. La dificultat de reproduir aquest escenari és màxima. Dediqueu, si us plau, un temps a pensar sobre aquest últim paràgraf que he escrit i sobre el seu extraordinari valor musical. En el següent capítol continuaré aprofundint en aquest tema.
Bow Technologies Wazoo XL
Estat sòlid, 150 Watios. Des de fa molts anys que m'acompanya en la meva vida. Ho he provat amb multitud d'altaveus al llarg de tants anys. A vegades, quan acabo les meves revisions i instal·lo el meu sistema habitual, m'agrada retrobar-me amb el meu perfil sonor resident. És com tornar a casa després d'un viatge a l'estranger.
Musicalment parlant, està en l'extrem oposat a Konus Audio Integrale 2000. És com pujar al cim d'una muntanya i veure el cim del costat, que està al mateix nivell d'altura, però lluny. On abans t'enviava una quantitat d'informació descomunal i ordenada (Integrale 2000) ara es converteix en un senyal més compacte, més sòlida, menys definida, menys dinàmica, és a dir, més càlida o valvular. Existeix qui la definiria com més musical; bé, personalment em nego a aquesta definició. Igual que els colors, hi ha gustos per a tothom, i tots són musicals si són bons en els seus acompliments i resultats.
Volia fer notar aquest detall per a aquells que repeteixen, una vegada i una altra, que els altaveus defineixen el so d'un sistema musical... Doncs no, amics, no, no i no. Proveu més coses en la vostra vida. Serà més amena i divertida.
Sound Strip
Volia esmentar aquí un producte que m'ha salvat la vida en més d'una ocasió. A través del CTO i KAM d'Artesania Audio, Eric García, em va proporcionar una caixa amb tres Sound Strip. Segons el seu fabricant, millora la qualitat del so si els posem en els cables del sistema musical. Encara no ho he provat de forma detinguda la seva funcionalitat en aquest aspecte, encara que en un sí, i el comparteixo. Els DAC's van apareixent i desapareixent de la meva sala a una velocitat constant, com la llum. I l'altra constant era que un de cada quatre em donaven problemes de soroll parasitari que es generava en la connexió del servidor Roon amb el DAC a través del port USB. Va ser posar això i m'he oblidat per sempre d'això. No sé si el DAC Digitale 2000 hagués estat un dels problemàtics o no, no ho sé. Només sé que ja no tinc aquest problema.

Conclusions
D'estètica vintage, ja que és una evolució i no una creació, senti bé en un entorn domèstic. No és invasiu en la decoració familiar i fàcilment ubicable.
Lliurament un so que supera la lògica, tant en volum com en qualitat. La seva versatilitat fa que puguis triar el so desitjat al teu gust, amb una correcta selecció de la seva font d'amplificació. Insisteixo en aquest punt, reprodueix el senyal rebut amb mestratge, no la "interpreta", per això, l'elecció de l'amplificació pren un valor major que en una majoria de casos, on l'altaveu condiciona el resultat, per a bé o per a mal.
Si teniu l'oportunitat de poder escoltar-los alguna vegada, feu-ho. No us penedireu. Són escassos, no existeixen moltes unitats en el mercat, per tant, no serà una opció fàcil, però feu-ho.

Web Fabricador | Jean Maurer |
Web Distribuïdor | Broker Audio |
Preu | |
Fulla Tècnica | |
Manual d'usuari |

La màquina de la felicitat. 1/3
Jean Maurer JM320E
La màquina de la felicitat. 2/3
Konus Audio Integrale 2000
La màquina de la felicitat. 3/3
Konus Audio Digitale 2000Més articles
-
Legacy Audio FOCUS SE, el secret dels professionals
Si la teva única premissa és el so i la qualitat d'aquest, has de poder escoltar aquests altaveus
... -
iFi Audio iDSD Diable 2, actualitzant un bon producte
Només els productes amb èxit evolucionen, els fracassos es retiren del mercat.
-
Technics SL-1210GR2, 4a Generació del clàssic
Technics SL-1210GR2 és un giradiscos professional, amb característiques professionals i que pot
...