HiFi.cat

Perfect Stranger
Josep Busquets

Josep Busquets
NuPrime STA 9

Fa no moltes dates, vaig escriure aquest article dedicat al NuPrime DAC 9X; hauríem d'entendre aquest altre article com la segona part d'aquest, ja que la font i la preamplificació és la mateixa en els dos casos. Per a fer aquest una mica més atractiu he instal·lat altres altaveus per a veure quina diferència de joc donen entre ells i una petita sorpresa final. Comencem.


En l'anterior article ja vaig parlar una mica de marca i per aquest motiu em salto aquesta entrada i emplaço a qui aquest interessat a llegir la publicació del DAC 9X.



NuPrime STA 9, Classe A/D




L'aspecte visual de l'etapa de potència Estèreo/Mico de NuPrime STA 9 segueix la línia del DAC 9X, és a dir, comparteix el mateix cos exterior i dimensions, amb la qual cosa, tenir-los un damunt de l'altre és una opció viable. Més tenint en compte, que la dissipació de calor en aquests dispositius és raonable i, per tant, no se li presumeix possibles problemes per això.


Les seves dades bàsiques són una potència de sortida de 120 watts (W) en estèreo i 290 watts (W) en mode bufó, tant en 4 com en 8 ohms. Un rang de freqüència de 10 Hz fins a 50 kHz. I aquesta dada: THD+N: 0.02% (estèreo) / 0.01% (Mico).


NuPrime STA 9
Línia senzilla per a un producte que agrada per la seva qualitat.l

En el seu frontal ens trobem... res. No és cert, un miniled blau per a indicar si està actiu o no. En la part posterior està tot. Presa elèctrica, fusible, dues entrades RCA i dues XLR. Borns de connexió a altaveus amb un petit esquema de connexió en cas de treballar en mode Bufó. Dos petits interruptors, per a seleccionar alguna de les dues entrades: RCA/XLR, i un altre per a triar STEREO/BUFÓ.



Classe A/D




El so que entra al STA 9 és preamplificado en Classe A , amb un circuit ultralineal que li dona color al so, característic d'aquesta marca. Prové de la seva guardonat ANADA-8 , un amplificador integrat amb multitud de premis i és on van iniciar el muntatge d'aquest component. Per a anar al gra, NuPrime té un so més pròxim al valvular que al transistor. Conec perfectament aquesta sensació, ja que la meva referència habitual, el Bow Technologies WAZ00 XL és un clar exemple d'això. I sens dubte, aquest ha estat el so més similar a la meva referència Bow. Encara que la sorpresa encara estava per arribar, aquesta amplificació commutada (Classe D) funciona a la barbaritat de 550 kHz. Doblegant gairebé a la majoria dels competidors en aquesta franja de productes, que treballen habitualment a 300 kHz. Amb això perd potència de sortida, en dividir l'impuls d'entrada respecte a la competència, encara que guanya una quantitat de precisió i detall en el senyal de sortida que ho fa jugar en una altra lliga. Una altra lliga superior, bastant superior, al preu que s'embeni aquesta etapa de potència.


NuPrime STA 9

Equip utilitzat en les proves

»Font de so:
» Roon Labs en PC dedicat
» iFi Audio iDSD Neo 2
»NuPrime DAC 9X
»Amplificació de potència:
»NuPrime STA 9
»Altaveus:
»Legacy Audio Focus ES
»RadioTehnika Giant FS-100N
»MHX Audio RZ 106
»Cables:
» Wires4Music en cablejat:
    » Horus Hybrid interconnexió RCA
    »Evolution en altaveus i xarxa elèctrica
» Rack personalitzat




Legacy Audio Focus ES




Recullo alguns extractes significatius per a no repetir-me:"NuPrime DAC 9X em va regalar aquest moment de glòria personal. Els altaveus Legacy Audio Focus ES Tenen el mal costum de despullar i mostrar tal qual, a qui s'atreveixi a connectar-se amb ells. La part fonamental és el control de greus en aquesta gravació i no deixar que et gargotegin el so; és primordial. Evidentment que part de l'èxit es deu al STA 9 , però l'ànima d'aquest bon conjunt, és del DAC 9X. Per tant, al Cèsar el que és del Cèsar.».


NuPrime STA 9
Vista de totes les connexions del STA 9.

I parlant d'un treball de Bruce Springsteen:"My City in Ruins , va ser creada a la fi del 2000 per a denunciar la degradació de Asbury Park, a Nova Jersey. Amb l'atemptat del 11-S, va adquirir un altre significat per al públic en general i "poder tocar" el sentiment en la veu i la interpretació de la banda en aquest tema, en concret, et fa tocar el cel. La vida no és pulcritud, ni quirúrgica; saber donar el to de pell, sabor i olor corporal a la música et transporta fins on arribes poques vegades."



RadioTehnika Giant FS-100N




De la mateixa manera que havia comentat que amb les Legacy, hagués fet falta una altra etapa per a treballar en mico i donar el màxim de si, amb els meus RadioTehnika això no és necessari. El STA 9 compleix en estèreo de manera clara amb les necessitats de les mateixes i no fa falta recórrer a més.


NuPrime STA 9
La bellesa sense cables no existeix. Haig de ser l'única persona en el planeta que li agraden.

Inicialment, vaig provar de seguir amb Bruce Springsteen, encara que el record de l'autèntica festa que havia viscut unes dates enrere amb les Legacy no em feia gaudir del tot del so. RadioTehnika no té la capacitat de dinàmica de Legacy, el seu so és una mica més suau en greus i no tan punxants en la franja alta de l'espectre, per tant, a aquesta conbinación li faltava… rock . Per això em vaig decidir a fer una visita al Principe Kalender de Rimsky-Korsakov en la seva obra Shéhérazade. En el segon moviment, «Le récit du prince Kalenker », una peça lenta amb entrades potents de diferents elements de l'orquestra, tant en vents com en cordes. El protagonisme d'un o d'un altre a cada moment i dialogant entre ells et dona matisos de les capacitats i els seus límits. Les trompetes no són tan brillants com en altres ocasions, però el ritme musical i el clima que cregui en aquesta obra és transmès de manera correcta, molt més que correcta si en l'equació del so afegeixo el preu d'aquest.


I sense deixar de costat els prínceps, ens anem a les terres polonesas del Principe Igor. Borodin , en el segon acte d'aquesta obra, amb les seves «Danses Polonesas» posen a prova al teu sistema musical. Des del tambor marcant un ritme marcial, fins als cors exclamant a tot pulmó el seu cant, l'etapa de potència és exigida al màxim del seu rendiment. Les diferents entrades explosives que té en nombrosos fragments fan d'ella un imprescindible a l'hora de provar coses. Perquè en cap cas ha existit falta de potència elèctrica per a cobrir els excessos sonors que es produeixen. Això ve determinat pel fet que els pics de freqüència que suporta el STA 9 estan molt per sobre del màxim en watts que esmenta en la seva informació tècnica. Alerta, veïns. Se us pot anar de les mans. Vull destacar, sobretot, l'amplitud d'aquests greus rodons, que omplen la sala i que són tan presents i predominants que et fan recordar, de manera constant, al so valvular però amb esteroides per a potenciar la profunditat de les notes.



MHX Audio RZ106




En el seu moment ja els vaig valorar. La configuració associada a aquests altaveus és la que he descrit una mica més a baix, quan parlo del iDSD Neo 2. El principal argument per a provar aquest model era per a poder valorar l'acompliment en models de gamma inferior a les anteriors. I la veritat és que millora en alguna cosa les apreciacions que vaig tenir en el seu moment dels altaveus, però continuen sent una mica foscos en la presència de l'escena sonora. A mi em fa pena no poder ser més optimista, ja que el fabricant és una persona molt apreciada per mi, encara que potser no és el seu millor producte.


I ara és on ve la sorpresa que us vaig prometre al principi de l'article. La meva personalitat inquieta no podia quedar-se amb les sensacions que em produïa l'anterior paràgraf, el sento, soc així. Per això vaig començar un procés creatiu acústic. En la vida existeixen tres tipus de persones per a mi, les que construeixen, les que desconstrueixen i les que destrueixen. No sé fer ni la primera ni la tercera, així que amb la segona opció vaig investigar, vaig provar, vaig modificar i em vaig equivocar en la majoria de casos. Encara que amb un el resultat va ser aclaparador. Acabava de crear un so que multiplicava per cinc el preu d'aquests altaveus. Vaig cridar al fabricador, li vaig preguntar si li venia de gust llançar-se al buit i estem iniciant els treballs previs a la creació d'un prototip. Veurà la llum? Només el temps ho dirà.



NuPrime STA 9
Potser la felicitat d'un audiófilo és aquesta imatge. O la malaltia, no ho sé.

iFi Audio iDSD Neo 2




Com a guinda al pastís, i aprofitant que tenia a casa l'últim iDSD Neo 2 per a una futura revisió, res millor que associar-ho al NuPrime DAC 9X per la seva entrada analògica i que faci les funcions de previ d'amplificació, per a connectar posteriorment al STA 9 i als MHX Audio RZ106; i ja tenim tota la festa muntada a casa.


Disposar de tant de material disponible fa, que, de tant en tant, perdis el cap i et tornis boig provant tot el que se't passa pel terrat.


Perquè no quedi la sensació que he esmentat un aparell sense gairebé aportar res, dir-vos que el iFi és radicalment distint del DAC 9X, aportant més definició a la música, sense que això sigui millor o pitjor, sinó diferent. Encara que el so matisat que aporta al seu pas del NuPrime em donarà molt de què parlar. Per a entendre'ns, no crec per a res, que si el previ d'amplificació hagués estat Cambridge, Audia Flight o PS Audio, la combinació hauria estat guanyadora.





Conclusions



NuPrime STA 9 és una etapa de potència bastant compacta i pesada que pot ser la porta d'entrada a l'alta fidelitat de referència. Porta d'entrada. Una cosa meravellosa per a les persones que han d'anar amb compte amb el seu pressupost és el fet de poder adquirir primer una, funcionant en estèreo, i posteriorment una altra per a treballar en mico. Estèticament, és impossible que no t'agradi, pot deixar-te indiferent, però no molestar-te als ulls, com passa amb altres realitzacions molt creatives i pensades per a mercats asiàtics.


El seu to valvular pot ser utilitzat per a compensar altres components més brillants dins de la cadena de so, o bé, potenciat si treballem amb un altre element de la pròpia NuPrime o amb aquestes característiques.


No em passa sempre, encara que en aquest cas sí que s'ha donat. Tinc la sensació d'haver gaudit més el STA 9 a volum generós que no en les meves audicions més recollides. La seva dinàmica llueix més que la seva dolçor. Com sempre dic, no existeix el component perfecte, però sí el component perfecte per a un usuari. És aquest el teu?



Especificacions

Potència:
2 x 120 W / 1 x 290 W a 8 i 4 ohms

Potència màxima de sortida:
2 x 280 W / 1 x 320 W a 8 i 4 ohms

Impedància d'entrada:
47k Ohms

Sensibilitat d'entrada:
232,8 mV, 1 W a 8 ohms; 1,4 V a potència nominal

Guany:
x 22 (x 42 per a mico)

Relació senyal/soroll:
< -95dB a 1W, 10W, 100W

Rang dinàmic:
-115dB a 0dB a 1kHz

THD+N:
0,02% (estèreo) / 0,01% (mico)

Resposta en freqüència:
10 Hz a 50 kHz

Dimensions:
235 mm An x 281 mm Pr x 55 mm Al (peus inclosos)

Pes:
4,75 kg

Color:
Negre o Plata

En una presa de 110 V, el consum en repòs és inferior a 14 W. En una presa de 230 V, el consum en repòs és inferior a 16 W.



Discografia recomanada
Logo Amazon Logo Amazon
Discografía Amigos HiFi Carrito Play
 
 

Dades Bàsiques (Espanya)
Web Fabricador NuPrime
Web Distribuïdor Hiend.es
Preu 1090 €
Fulla Tècnica Prémer aquí
Manual d'usuari Prémer aquí

Més articles