No Surrender
Josep Busquets

Josep Busquets
Wires4Music EVOLUTION 2


Parlar de cables és parlar de polèmiques en el món del HiFi. No té cap sentit per a mi, però aquesta és la realitat, l'absurda realitat, permetre'm dir-vos. Fins i tot als més novençans del tema, si porten més d'un any en l'afició, s'hauran trobat amb discussions acalorades sobre aquest tema.


Mai em sento en l'obligació moral de deixar clar d'entrada els meus postulats, deixant que el lector els vagi descobrint a poc a poc al llarg del temps llegint els meus articles, els meus reviews o els meus comentaris en les xarxes socials. No tinc pressa en res, tampoc en això. Però en un tema on els maximalismes categòrics i rotunds s'escampen per onsevulla, crec interessant, sintetitzar els meus perquè els haters, detractors i posseïdors del Dogma Autèntic tinguin a bé, encara que només els robi una mica del seu temps, ESCOLTAR una altra persona que no sigui ell i valorar quina part de raó creuen que té. El més probable és que cap. No vaig néixer ahir.


  • Qualsevol element en la cadena musical aporta alguna cosa, per a bé o per a malament, però alguna cosa, a la meva manera d'entendre.
  • Només un senyal transmès integra a través del no-res, gens sumària o restaria al senyal origen. Actualment no existeix aquesta tecnologia, ja que la transmissió sense fil està condicionada per molts protocols i interferències de senyal massa elevades, a la meva manera d'entendre.
  • Els cables sumen o resten una sèrie de característiques al so que podríem definir com a equalització passiva de manera clara, a la meva manera d'entendre.
  • La seva valoració és complicadíssima, ja que aporten una petita millora o minvament al sistema i requereix de molta més atenció i dedicació que altres elements més determinants com a altaveus-amplificació-font, en aquest ordre. Però només el correcte cablejat entre aquests elements aconseguirà que brillin de veritat. Ja sabeu, la gent aplaudeix al golejador i es fixa poc en el que fa l'últim passi, a la meva manera d'entendre.

Pena per escriure l'anterior, pena per ser necessari.


Wires4Music

Wires4Music és una empresa espanyola amb vocació artesana. Pocs elogis més grans per a mi que aquest. Ser artesana et dona la possibilitat de demanar el teu cable exacte, tant en mesures com en materials. Ells tenen un catàleg de productes estàndard on pots triar quin cable s'adapta més al teu pressupost o necessitat. Però no és una caixa tancada, pots personalitzar els conductors i les seves terminacions dins d'un ampli ventall de materials disponibles.


Lorenzo Sánchez és la cara visible de la marca i per a poder aportar més informació per a aquesta review el vaig trucar perquè em comentés en persona la vocació amb la qual havien desenvolupat les diferents línies de productes. La seva passió és contagiosa, esteu avisats. Parlar amb algú que viu el món de l'àudio amb efervescència no fa una altra cosa que retroalimentar-te. I si tinc temps lliure, em sento i podem estar hores.


Encara que se'm va oferir qualsevol sèrie per a la review em vaig decantar per la EVOLUTION 2. Com a revista haig de prioritzar sempre per les novetats i ara tenim el EVOLUTION 2 com a nou referent de la marca. Però existeix una altra qüestió, i tampoc és menor. Estem parlant d'una línia mitjana de cables amb preus abordables per a gairebé qualsevol economia, la qual cosa possibilita, de manera realista, la seva adquisició per a un nombre considerable d'aficionats.



Primer contacte


Abans de poder comprovar el so de qualsevol element tenim les impressions físiques que denoten el compromís de la marca amb la presentació i valoració ràpida que pot fer qualsevol client del producte. En una producció d'escala, es gairebé obligatori la personalització de l'embalatge i el seu correcte primer impacte visual. En producció a petita escala un no s'espera aquest nivell de detall. Perdona i disculpa la seva absència per motius merament econòmics de producció. Però, oh sorpresa, Wires4Music han suplert la falta de recursos amb enginy i lliuren el seu producte amb una presentació elegant i molt digna. Sincerament, per sobre de les meves expectatives prèvies i pecant en el meu cas, de prejudicis que de manera habitual no serveixen de molt i en aquest cas, de res.



Els cables rebuts en la redacció van ser els següents:
  • Evolution 2 Power Cord
  • Evolution 2 LS
  • Evolution Interconnexió

Disposen també, dins de la mateixa sèrie, del Evolution 2 Digital en coaxial i AES/EBU, però en el moment de realitzar la review no tenia previst disposar de cap component per a poder-lo utilitzar i es va prescindir d'ell. No faig reviews de comentaris d'uns altres ni de sentides, o ho puc provar jo o ho explico amb tota naturalitat. En aquest cas, la logística em va fer impossible realitzar la prova de tots els cables i no va ser responsabilitat de l'empresa, que sí que els va posar a la meva disposició.



Wires4Music

Com he realitzat les proves?


Quan fa molt temps que trepitges la Terra vas aprenent pel camí lliçons de la vida. Una d'elles és que ens acostumem molt de pressa al bo i ens costa més adaptar-nos a una mica inferior. Ens passa a tots. Som més sensibles a la pèrdua que al guany si aquest és petit. I les diferències que uns cables poden aportar a un sistema són petites, però substancials si dones amb la combinació adequada. Per tant, els més atents ja estan intuint que la meva manera d'analitzar un component del qual espero que em doni solament un matís és per substitució a la baixa (teòricament). Els cables originals del meu sistema són: en cable d'alimentació, original de l'aparell; en cable d'altaveus, Taga Harmony Platinum 18-16C i en interconnexió RCA, uns Ixos bàsics.


Configuració de l'equip utilitzat. Giradiscos EMT 948, PS Audio DirectStream DAC, music server Daphile, Bow Technologies Wazoo XL i RadioTehnika Giant FS-100N.


Evolution2 PowerCord

Evolution 2 Power Cord


El model provat és un producte amb poques hores de vida, igual que el Evolution 2 LS. Confeccionats i enviats sense cap rodatge a la redacció. Això preocupa el responsable de l'empresa i res a mi. No em coneix bé. El cable de corrent es connecta inicialment al meu amplificador Bow Technologies Wazoo XL. És un amplificador meravellós, però l'electricitat se la menja a marxes forçades. 70 Wats/hora en repòs, gairebé 800 Wats en funcionament. I funciona moltes hores al dia. El que s'ha dit, rodatge del cable, cap problema.


El Evolution 2 Power Cord és un cable contundent, tant en grandària com en pes. El cable té un diàmetre d'uns 17 mm i un suau acabat en malla externa de Techflex. Els seus connectors Schuko/IEC de fibra de carboni d'alta qualitat i acabats en rodio li confereixen aquesta presència sumptuosa i elegant. El cable intern és de coure pur 6N (99,9999%).


Cal tenir en compte amb cables d'aquestes característiques al fet de quins dispositius els volem connectar, ja que si no disposen de la suficient envergadura i pes, poden aixecar-se literalment de la seva base.


D'aspecte sòlid i robust. No vaig ser capaç de trobar-li cap inconvenient en l'acabat. I això és important perquè començarem a dir tots la veritat. Els cables són la part més lletja, amb molta diferència, dels nostres sistemes musicals i si fos realment possible els eliminaríem d'arrel. Però són necessaris, així que si a més aporten un petit plus de bellesa, tot compte. En sistemes top, on la separació amb la part posterior que dona a la paret posterior es respecta religiosament per necessitat acústica, tot es veu. I la suma d'algunes fonts, amplificador, DAC, previs, caixes acústiques, etc., et fa entrar en els averns més terribles i absolutament zero WAF. S'entén ara el perquè una mica de bellesa, més enllà de la seva funcionalitat acústica, és ben rebuda?


Evolution2 PowerCord
I com afecta el seu ús al so?

En anteriors experiències amb cables de nivell, vaig poder notar la seva influència en la claredat sonora d'un sistema a vàlvules de la francesa Jadis connectades a unes Proac de manera indiscutible a la meva oïda. Aquest mateix cable connectat a un Meridian no oferia gairebé cap millora al so i estic sent generós. En aquest punt la meva memòria m'està jugant una mala passada i soc incapaç de recordar la marca del cable de presa elèctrica. Ho sento.


Bé, aquí em donaran ben donat, però jo explico el que he notat. En el magnífic enregistrament de Leonard Cohen Live in London |Comprar ara| , existeix una meravella anomenada If it Be your Will. En ella he escoltat per primera vegada el rumor de fons. En ser nou per a mi m'ha cridat molt l'atenció. He canviat de cable pel de sèrie i he pogut comprovar com el Sr. Cohen es tornava una mica més ronc, el rumor desapareixia i els sons cristal·lins que posseeix aquest tema es mostraven clars però no tant. Torno a col·locar el PowerCord i repeteixo la mateixa experiència, però ara amb més detalls benvolguts per mi. El volum sembla augmentar una mica. No té sentit, ja que l'equip ha estat connectat i desconnectat i en el Bow el potenciòmetre roman estàtic i no varia. El so cristal·lí es torna una mica més brillant i clar i em resulta més senzill comprendre la dicció de Cohen. En el cas del seu cor femení, en cap moment i amb cap cable he tingut cap problema. L'escena sonora la manté per igual. Val la pena el desemborsament econòmic per a aquestes millores? Depèn del seu sistema i el seu nivell d'exigència i possibilitat de permetre-li-ho. Si pot, faci-ho.





Evolution2 LS

Evolution 2 LS


Cable d'interconnexió entre amplificador i altaveus. Aquests cables també van ser enviats sense cap rodatge, amb la qual cosa estrenem els seus connectors de banana. Té una longitud de 2,5 metres i un diàmetre extern de 12 mm amb la qual cosa podríem considerar-los uns cables molt discrets quant a presència, amb una molt bona flexibilitat que els fan utilitzables pràcticament en qualsevol situació. Els connectors tenen una base d'acer i fibra de carboni amb xapat de rodio. De la part aïllant s'encarrega un doble dielèctric de PVC.


Aquests cables disposen de direccionalitat que ve marcada amb les seves respectives etiquetes en cada extrem. En el meu cas EV2002A (Amplifier, amplificador) i EV2002S (Speaker, altaveu). Respectar la direccionalitat del senyal és un tema important i permet als cables donar el millor de si.



I com afecta el seu ús al so?

En comparació amb els de referència, els Taga Harmony, existeixen pocs matisos però significatius a la meva manera de sentir. L'escena es fa una mica més petita, però suavitza una mica l'excés de lluentor que alguns enregistraments poden arribar a produir a la meva sala. És un cable més “apagat” però que broda les veus, donant-li una naturalitat, encant i calidesa que m'han robat el cor. La retallada de l'extrem agut casa perfectament amb el meu equip. També vull ressaltar un tema recurrent però sempre viu. El preu d'aquests cables doble al del seu anterior inquilí i no aconsegueixen ni un 5% de millora. Ajustar de manera fina un sistema, equalitzar de manera passiva un so és això i no és barat.


Gairebé se m'oblida, he estat gaudint com un nan escoltant a Lhasa de Sela amb aquesta configuració i no puc fer una altra cosa que emocionar-me amb la seva música i donar-li les gràcies a Xavier Lozano per donar-me-la a conèixer.



Evolution2 Interconexión RCA

Evolution MKII Interconnexió RCA


Aquests cables van arribar a les nostres mans amb el rodatge degut i van poder ser avaluats de manera immediata en condicions òptimes. Fabricat utilitzant coure de gran puresa al 99,99998% i amb connectors Furutech. La funda externa és de Techflex i els conductors estan individualment entubats en tefló i cotó de 4 mm. En un dels extrems del cable hi ha l'etiqueta del fabricant. Aquest extrem és el que ha de connectar-se sempre a la font segons les seves especificacions. Evidentment complim les seves indicacions, ja que respectar la direccionalitat és important. Potser a nivell comunicatiu faria falta indicar la manera correcta de la seva connexió amb algun petit imprès o gràfic explicatiu. En la versió que rebem no existia cap d'aquestes coses i vam haver de consultar sobre aquest tema.


A diferència del Power Cord o el LS de la mateixa Wires4Music l'aspecte visual i al tacte no són tan agradables com les anteriors i es queden un pas per enrere en aquest tema. Soc exigent a l'hora de demanar coses als productes, ho sé. Però si volem jugar amb els grans, o millor dit, contra els grans, hem de cuidar tot de forma gairebé malaltissa. Això perjudica el so que ha de transmetre entre els components? Per a res.



I com afecta el seu ús al so?

La sinceritat per sobre de tot. Per falta de temps, en comptes de provar el cable de forma estrictament aïllada i comprovar-lo amb tots els cables anteriors de base, substituint només el Ixos; vaig fer el següent: Evolution2 PowerCord i Evolution2 LS amb Ixos d'interconnexió. Una hora de música i sense pausa, substitució del Ixos pel Evolution2 MKII d'interconnexió.


En aquests moments només puc parlar realment del conjunt Evolution2 aplicats a l'amplificador, connexió de caixes i interconnexió del magnífic PS Àudio DirectStream DAC amb el Bow Technologies; no del cable d'interconnexió de manera individual, però crec que els resultats globals parlen per si sols.


M'ha aportat el conjunt un plus de nitidesa al sistema amb un “imoacte” dels baixos clar però no abusiu. Per a mi aquest punt és molt interessant, ja que no m'agrada per a res l'excés en aquest camp així com la seva absència. Ha de ser al punt, evidentment a “el meu punt” que pot ser diferent al seu. El greu el vull “rodó”, suau, no de goma. En l'electrònica professional el greu és de goma. Ho odio. En l'obra 1492 de Vangelis |Comprar ara| , en un moment determinat sona un baix d'aquestes característiques i que utilitzo amb freqüència per a “veure” fins que punt és “rodó” la part baixa del sistema.


La sinergia dels components és una espècie de beuratge màgic que es produeix a vegades si i altres no. En aquesta ocasió els astres s'han alineat per a donar-me unes hores de glòria que penso gaudir al màxim d'elles.

En el moment de redactar aquest article, existeix una oferta exclusiva per a tots els lectors i amics d'Amics Hifi per a la compra de productes de Wires4Music en general. En el moment de realitzar la compra, en el carret de compra indicar en el codi promocional AMIGOSHIFI i rebreu, de manera automàtica, un descompte del 10% de les vostres compres.